How to crash a dot 2009 - Wiskunde B-dag | © freudenthal instituut | 1741 views | Home | |
How to crash a dot Tijdens deze Wiskunde B-dag bestudeerden de teams één van de eerste computerspelletjes, bedacht in de jaren 70 van de vorige eeuw. Er werd vooral gekeken naar de wiskunde achter het spel. De opgave en het Excelbestand Turnracer kunt u downloaden, evenals de instructie. English version |
Wiskunde B-dag De Wiskunde B-dag is een 1-daagse opdracht voor op school voor teams uit 5-HAVO en 5/6-VWO met wiskunde B in hun profiel. Leerlingen werken in teams van 3 of 4 de hele dag aan een open wiskundig probleem. Aan het eind van de dag presenteert elk team zijn oplossing in de vorm van een werkstuk. Optioneel kunnen de teams meedoen aan een landelijke wedstrijd. Het probleem heeft vaak een technische of wetenschappelijke context. De nadruk ligt op de te gebruiken wiskunde, maar er wordt zeker ook een beroep gedaan op wiskundige creativiteit. Het vinden van patronen, kritisch beschouwen van modellen, logisch redeneren en argumenteren staan centraal in de opdracht. Wiskunde in teams Het Freudenthal Instituut organiseert jaarlijks drie wiskunde-evenementen waarbij leerlingen in teams van 3 of 4 een hele dag aan een grote wiskundige opdracht werken, met als eindproduct een werkstuk. Voor het basisonderwijs wordt op basis van dezelfde uitgangspunten ieder jaar de Grote Rekendag georganiseerd. Wiskunde in teams website |
Leren toepassen van het geleerde Bij deze activiteiten staan vaardigheden als probleem oplossen, modelleren, representeren, redeneren, argumenteren en samenwerken centraal. Een goede onderlinge taakverdeling binnen de teams en een effectieve strategie zijn van groot belang. De opdrachten zijn zo vormgegeven dat ze creativiteit en een onderzoekende houding bij de leerlingen stimuleren, en zijn dan ook goed in te zetten als praktische opdracht of wiskundige denkactiviteit. Zie ook de 10 tips (incl. video) voor nadere toelichting. |