Wiskundekennis toetsen
Katern 7 van het Handboek Vakdidactiek Wiskunde. 977 views
© freudenthal instituut
Deze module is onderdeel van het Handboek Vakdidactiek Wiskunde

Veel mensen denken bij het toetsen van kennis aan het maken van een proefwerk. Maar waarom zou je eigenlijk een schriftelijke toets aan leerlingen willen geven? De meeste docenten kunnen na een aantal lessen aan een klas vrij aardig inschatten wat het niveau van hun leerlingen is. In dit katern proberen de auteurs de vraag te beantwoorden wat er zoal moet gebeuren om ervoor te zorgen dat toetsing van de leerlingen op een verantwoorde manier plaatsvindt. Daarbij ligt de nadruk op schriftelijke toetsen die binnen een bepaalde tijd gemaakt moeten worden. Welke toetsvormen zijn er en welke daarvan is voor een bepaald doel geschikt? Hoe ontwerp en evalueer je een kwalitatief goede toets? Welke componenten van wiskundige bekwaamheid komen aan de orde? Hoe maak je goede toetsopgaven en welke kwaliteitseisen kun je aan een toets stellen? Er zullen in het vervolg veel praktische tips gegeven worden voor het ontwerpen van toetsvragen en toetsen en voor de evaluatie van de resultaten van de toets.

U kunt het boek bestellen bij Epsilon .

Collectie leermiddelen Freudenthal Instituut (subset Handboek Wiskunde)