![]() | De gesloten kas Finale Wiskunde A-lympiade 2007-2008 |
![]() | De gesloten kas Veel groente en fruit wordt in een kas gekweekt. Met name in het Westland zie je heel veel van dit soort kassen. De kas dient er voor om het klimaat voor de planten te kunnen regelen, zodat je niet afhankelijk bent van het weer. Ofwel: In een kas kun je op ieder moment de temperatuur en de hoeveelheid licht instellen op de waarde die je zelf kiest. De nieuwste ontwikkeling in de tuinbouw is de gesloten kas. In een gesloten kas blijven de ramen altijd dicht. Dit heeft als groot bijkomend voordeel dat er ook geen ongedierte meer in de kas kan komen! Bovendien beschikt de gesloten kas over een verwarmingssysteem dat tegelijkertijd ook elektriciteit kan opwekken. En zelfs de mogelijkheid om via het grondwater de kas te koelen. Het hoofdvraag van deze Alympiade-opdracht is: Hoe kun je door het jaar heen het klimaat (temperatuur en licht) in een gesloten kas regelen zodat de energiekosten zo laag mogelijk zijn. Bron |
Wiskunde A-lympiade De wedstrijd is bedoeld voor leerlingen uit 5-havo of 5/6-vwo met Wiskunde A in hun pakket/profiel, die in teamverband (drie of vier leerlingen) een uitdagend probleem aanpakken. Het open karakter van de opdracht maakt dat de teams een complete weg af moeten leggen van probleemstelling via strategiebepaling, oplossing en argumentatie naar presentatie van de gevonden oplossing. De opdracht is gesteld in een niet-wiskundige context zodat leerlingen kunnen laten zien dat ze hun kennis en vaardigheden kunnen toepassen in situaties uit het dagelijks leven of beroep. Het eindresultaat is een werkstuk waarin al deze aspecten terug te vinden moeten zijn. Bij de beoordeling wordt erop gelet dat de werkstukken als een zelfstandig geheel te lezen zijn. De vaardigheden die bij de A-lympiade getest worden, spelen een essentiƫle rol in de Tweede Fase, met name bij de praktische opdrachten en de profielwerkstukken. Wiskunde in teams Het Freudenthal Instituut organiseert jaarlijks drie wiskunde-evenementen waarbij leerlingen in teams van 3 of 4 een hele dag aan een grote wiskundige opdracht werken, met als eindproduct een werkstuk. Bij deze activiteiten staan vaardigheden als probleem oplossen, modelleren, representeren, redeneren, argumenteren en samenwerken centraal. Een goede onderlinge taakverdeling binnen de teams en een effectieve strategie zijn van groot belang. De opdrachten zijn zo vormgegeven dat ze creativiteit en een onderzoekende houding bij de leerlingen stimuleren, en zijn dan ook goed in te zetten als praktische opdracht of wiskundige denkactiviteit. Voor het basisonderwijs wordt op basis van dezelfde uitgangspunten ieder jaar de Grote Rekendag georganiseerd. ![]() Wiskunde in teams website |
Leren toepassen van het geleerde De opdracht is zo ontworpen dat:
|