![]() | Eulympiad Music Award Finale Wiskunde A-lympiade 2006-2007 |
![]() | Eulympiad Music Award De Top 2000, die ieder jaar door Radio2 uitgezonden wordt, is een voorbeeld van een ranglijst die samengesteld is uit meer dan een miljoen deelranglijsten; de persoonlijke lijstjes van de deelnemende luisteraars. Ranglijsten vormen de kern van deze finaleopdracht. Hoe kun je uit deelranglijsten een nieuwe ranglijst samenstellen? Met behulp van ranglijsten die onlangs gepubliceerd zijn ga je een vooronderzoek doen. De resultaten daarvan kun je gebruiken voor de eindopdracht. In deze opdracht ga je een eerder samengestelde ranglijst (met aan de top de virtuele winnaar van de Eulympiad Music Award) motiveren met behulp van een enorme hoeveelheid gegevens: de Top 2000 lijsten van alle acht edities. De opdracht bestaat uit drie delen: Deel A: wie wint de Eulympiad Music Award? je zet een aantal artiesten op volgorde van voorkeur. In je team combineer je deze ranglijsten tot een gezamenlijke top 20. Deel B: ranglijsten combineren waarin je uitzoekt hoe een gegeven aantal deelranglijsten te combineren is tot een nieuwe ranglijst. Deel C: Eindopdracht waarin je met behulp van de acht Radio2 Top 2000 lijsten een top 20 van de beste artiesten aller tijden construeert, verantwoordt en deze vergelijkt met de Eulympiad Music Award ranglijst. Bron |
Wiskunde A-lympiade De wedstrijd is bedoeld voor leerlingen uit 5-havo of 5/6-vwo met Wiskunde A in hun pakket/profiel, die in teamverband (drie of vier leerlingen) een uitdagend probleem aanpakken. Het open karakter van de opdracht maakt dat de teams een complete weg af moeten leggen van probleemstelling via strategiebepaling, oplossing en argumentatie naar presentatie van de gevonden oplossing. De opdracht is gesteld in een niet-wiskundige context zodat leerlingen kunnen laten zien dat ze hun kennis en vaardigheden kunnen toepassen in situaties uit het dagelijks leven of beroep. Het eindresultaat is een werkstuk waarin al deze aspecten terug te vinden moeten zijn. Bij de beoordeling wordt erop gelet dat de werkstukken als een zelfstandig geheel te lezen zijn. De vaardigheden die bij de A-lympiade getest worden, spelen een essentiƫle rol in de Tweede Fase, met name bij de praktische opdrachten en de profielwerkstukken. Wiskunde in teams Het Freudenthal Instituut organiseert jaarlijks drie wiskunde-evenementen waarbij leerlingen in teams van 3 of 4 een hele dag aan een grote wiskundige opdracht werken, met als eindproduct een werkstuk. Bij deze activiteiten staan vaardigheden als probleem oplossen, modelleren, representeren, redeneren, argumenteren en samenwerken centraal. Een goede onderlinge taakverdeling binnen de teams en een effectieve strategie zijn van groot belang. De opdrachten zijn zo vormgegeven dat ze creativiteit en een onderzoekende houding bij de leerlingen stimuleren, en zijn dan ook goed in te zetten als praktische opdracht of wiskundige denkactiviteit. Voor het basisonderwijs wordt op basis van dezelfde uitgangspunten ieder jaar de Grote Rekendag georganiseerd. ![]() Wiskunde in teams website |
Leren toepassen van het geleerde De opdracht is zo ontworpen dat:
|