![]() | CAO De afkorting CAO staat voor Collectieve Arbeids Overeenkomst. Daarin worden de arbeidsvoorwaarden voor een bepaalde periode - de looptijd - voor een bepaalde sector of bedrijfstak vastgelegd. Heel belangrijk in een CAO zijn de afspraken over het salaris. In een krantenbericht staat: Personeel krijgt er in 2 jaar 4% bij. Opdracht 1 (uit 4): Onderzoek de effecten van een aantal verschillende manieren waarop 4% loonsverhoging in twee jaar kan worden uitgekeerd. Beschrijf in een helder verslag, ondersteund met berekeningen en illustraties, deze effecten. Besteed daarbij in ieder geval aandacht aan: de effecten voor de werknemers en die voor de werkgevers de effecten op totale en gemiddelde (loon-)opbrengst, op totale en gemiddelde loonkosten enz. de effecten op de uitgangspositie bij de nieuwe CAO-onderhandelingen na twee jaar Bron |
Wiskunde A-lympiade De wedstrijd is bedoeld voor leerlingen uit 5-havo of 5/6-vwo met Wiskunde A in hun pakket/profiel, die in teamverband (drie of vier leerlingen) een uitdagend probleem aanpakken. Het open karakter van de opdracht maakt dat de teams een complete weg af moeten leggen van probleemstelling via strategiebepaling, oplossing en argumentatie naar presentatie van de gevonden oplossing. De opdracht is gesteld in een niet-wiskundige context zodat leerlingen kunnen laten zien dat ze hun kennis en vaardigheden kunnen toepassen in situaties uit het dagelijks leven of beroep. Het eindresultaat is een werkstuk waarin al deze aspecten terug te vinden moeten zijn. Bij de beoordeling wordt erop gelet dat de werkstukken als een zelfstandig geheel te lezen zijn. De vaardigheden die bij de A-lympiade getest worden, spelen een essentiƫle rol in de Tweede Fase, met name bij de praktische opdrachten en de profielwerkstukken. Wiskunde in teams Het Freudenthal Instituut organiseert jaarlijks drie wiskunde-evenementen waarbij leerlingen in teams van 3 of 4 een hele dag aan een grote wiskundige opdracht werken, met als eindproduct een werkstuk. Bij deze activiteiten staan vaardigheden als probleem oplossen, modelleren, representeren, redeneren, argumenteren en samenwerken centraal. Een goede onderlinge taakverdeling binnen de teams en een effectieve strategie zijn van groot belang. De opdrachten zijn zo vormgegeven dat ze creativiteit en een onderzoekende houding bij de leerlingen stimuleren, en zijn dan ook goed in te zetten als praktische opdracht of wiskundige denkactiviteit. Voor het basisonderwijs wordt op basis van dezelfde uitgangspunten ieder jaar de Grote Rekendag georganiseerd. ![]() Wiskunde in teams website |
Leren toepassen van het geleerde De opdracht is zo ontworpen dat:
|