0
Lessen voor kleuters: ontwikkeling van ruimtelijke structuren

Deze lessen zijn voortgekomen uit het onderzoek van Fenna van Nes, onderzoeker bij het Freudenthal Instituut, die onderzocht hoe je jonge kinderen op een effectieve manier ruimtelijke structuren kan bijbrengen.

Zij deed onderzoek naar de ontwikkeling van ruimtelijke en numerieke vaardigheden van kleuters. Vanuit dit onderzoek is een serie activiteiten ontwikkeld om jonge kinderen te kunnen ondersteunen in de ontwikkeling van hun ruimtelijk structureervermogen, deze zijn verzameld in de Maniertjesdoos.

Miertje Maniertje

In de Maniertjesdoos zaten uitvergrote kaarten met vingerpatronen, grote dobbelstenen, uitvergrote kaarten met gestructureerde stipconfiguraties, eierdozen voor zes en tien eieren en kralenkettingen. De mier heeft zes poten (een fundamentele en bekende ruimtelijke structuur), de mier is sterk, kan wellicht een doos dragen, en mieren spreken jonge kinderen aan. Het verhaal was dat Miertje Maniertje zijn "maniertjes" met de klas wilde delen, omdat hij de kinderen wilde helpen manieren te vinden om een hoeveelheid handig te kunnen bepalen zonder de voorwerpen één-voor-één te hoeven te tellen.

Leraar 24

Merel Sprong van OBS De Kleine Dichter laat zien hoe zij dat doet met behulp van geplukte bloemen. Er zijn vijf video's over Miertje Maniertje.

Verwijzingen