![]() | Polygonen, kapen en driehoeken 2007 - Wiskunde B-dag | © freudenthal instituut | 541 views | Home | |
![]() | Polygonen, kapen en driehoeken In deze opdracht gaat het over speciale gesloten figuren zonder dubbelpunten. Je wandelt een eindje vanuit huis en je komt weer terug. De verveling mag niet toeslaan en je zorgt daarom dat je niet twee keer hetzelfde punt passeert, begin- en eindpunt daargelaten. Niets bijzonders? Toch wel, want je hebt de wereld in twee stukken ingedeeld: het stuk binnen je wandelroute en het stuk buiten je wandelroute. Gesloten figuren zonder dubbelpunten (zo heten dit soort figuren wiskundig) hebben altijd die eigenschap. In deze Wiskunde B-dag gaat het over speciale gesloten figuren zonder dubbelpunten, figuren waarbij de route bestaat uit een eindig aantal rechte lijnstukken. Je kent ze wel: driehoeken, vier-, vijf-, en heelveelhoeken. De soortnaam is simpele polygoon. Maar ze kunnen ook best groot en ingewikkeld zijn. English version |
Wiskunde B-dag De Wiskunde B-dag is een 1-daagse opdracht voor op school voor teams uit 5-HAVO en 5/6-VWO met wiskunde B in hun profiel. Leerlingen werken in teams van 3 of 4 de hele dag aan een open wiskundig probleem. Aan het eind van de dag presenteert elk team zijn oplossing in de vorm van een werkstuk. Optioneel kunnen de teams meedoen aan een landelijke wedstrijd. Het probleem heeft vaak een technische of wetenschappelijke context. De nadruk ligt op de te gebruiken wiskunde, maar er wordt zeker ook een beroep gedaan op wiskundige creativiteit. Het vinden van patronen, kritisch beschouwen van modellen, logisch redeneren en argumenteren staan centraal in de opdracht. Wiskunde in teams Het Freudenthal Instituut organiseert jaarlijks drie wiskunde-evenementen waarbij leerlingen in teams van 3 of 4 een hele dag aan een grote wiskundige opdracht werken, met als eindproduct een werkstuk. Voor het basisonderwijs wordt op basis van dezelfde uitgangspunten ieder jaar de Grote Rekendag georganiseerd. ![]() Wiskunde in teams website |
Leren toepassen van het geleerde Bij deze activiteiten staan vaardigheden als probleem oplossen, modelleren, representeren, redeneren, argumenteren en samenwerken centraal. Een goede onderlinge taakverdeling binnen de teams en een effectieve strategie zijn van groot belang. De opdrachten zijn zo vormgegeven dat ze creativiteit en een onderzoekende houding bij de leerlingen stimuleren, en zijn dan ook goed in te zetten als praktische opdracht of wiskundige denkactiviteit. Zie ook de 10 tips (incl. video) voor nadere toelichting. |