Voor wie?
Samenvatting
Onderwerp |
rekenen, schatten
|
Samenvatting | Leerlingen bedenken hoe ze met bijvoorbeeld de getallen 2, 3, 4 en 5 een getal als 21 kunnen maken. Alle vier getallen moeten een keer gebruikt worden. Een oplossing voor de voorbeeldopgave zou zijn:
4 x 5 = 20
20 + 3 = 23
23 - 2 = 21
Als een leerling de opgave goed heeft opgelost verschijnt op de rechterbladzijde van het toverboek een animatie.
De opgaven zijn vergelijkbaar met die van de 'Getallenfabriek' en de 'Kapotte Rekenmachine', twee applets die vroeger op het rekenweb stonden. Het Toverboek is beter geschikt voor het basisonderwijs, omdat leerlingen niet met haakjes hoeven te werken.
|
| Bedoeling
Bedoeling
Het idee van een spel, waarbij de spelers door berekeningen met gegeven getallen een bepaald getal moeten maken is al oud. 24-spel en Toverboek zijn varianten op hetzelfde idee.
Toverboek is een spel dat kinderen individueel of in tweetallen kunnen doen. Als u in dezelfde periode echter alle kinderen een keer Toverboek laat doen wordt het vanzelf een activiteit van de hele klas. Kinderen gaan elkaar dan vragen of ze bijvoorbeeld '34' al gevonden hebben. Natuurlijk moet je als leerkracht wel voorkomen dat de kinderen elkaar de oplossingen verklappen. De gevonden oplossingen blijven alleen bewaard zolang het programma draait, dat wil zeggen tot aan het moment dat de leerling naar een andere internetpagina gaat. Waarschijnlijk komen leerlingen zelf wel op het idee om een lijstje te maken van al opgeloste opgaven, anders moeten ze opnieuw nadenken over opgaven die ze al hadden opgelost.
Bediening
Bediening
Maak met de vier getallen die op de linker bladzijde van het boek staan het getal op de rechter bladzijde. Als het lukt wordt een plaatje zichtbaar. Alle vier getallen moeten worden gebruikt. Je kunt door het Toverboek bladeren door onderaan op de bladzijde te klikken. Op elke bladzijde staat een ander opdrachtgetal en er verschijnt een ander plaatje als je de oplossing gevonden hebt. Kun je de oplossing niet vinden dan sla je een bladzijde om en probeer je de volgende puzzel.
|