Publications by Paul Drijvers

Principal publications


<< top

Bokhove, C. & Drijvers, P. (2012). Effects of a digital intervention on the development of algebraic expertise. Computers & Education, 58(1), 197-208.

Doorman, M., Drijvers, P., Gravemeijer, K., Boon, P., & Reed, H. (2012).Tool use and the development of the function concept: from repeated calculations to functional thinking. International Journal of Science and Mathematics Education, Online First. http://www.springerlink.com/content/111141/.

Drijvers, P. (Ed.)(2010). Secondary algebra education. Revisiting topics and themes and exploring the unknown. Rotterdam: Sense.

Drijvers, P., Doorman, M., Boon, P., Reed, H., & Gravemeijer, K. (2010). The teacher and the tool: instrumental orchestrations in the technology-rich mathematics classroom. Educational Studies in Mathematics, 75(2), 213-234.

Drijvers, P., Godino, J.D., Font, V., & Trouche, L. (2012). One episode, two lenses; A reflective analysis of student learning with computer algebra from instrumental and onto-semiotic perspectives. Educational Studies in Mathematics, Online First. DOI: 10.1007/s10649-012-9416-8.

Drijvers, P., Van Streun, A., & Zwaneveld, B. (Red.)(2012). Handboek Wiskundedidactiek. Utrecht: Epsilon.

Reed, H., Drijvers, P., Kirschner, P. (2010). Effects of attitudes and behaviours on learning mathematics with computer tools. Computers & Education, 55(1), 1-15.

In press


<< top

Scientific publications

Trouche, L., Drijvers, P., Gueudet, G. & Sacristán, A. I. (in press). Technology-driven developments and policy implications for mathematics education. In M. A. Clements, A. Bishop, C. Keitel, J. Kilpatrick, & F. Leung (Eds.), Third International Handbook of Mathematics Education (pp. - ). New York/Berlin: Springer.

Other publications

2012


<< top

Scientific publications

Arzarello, F., Drijvers, P., & Thomas, M. (2012). How representation and communication infrastructures can enhance mathematics teacher training. Paper presented at the 12th International Congress on Mathematical Education, Seoul, July 9-15, 2012.

Bokhove, C. & Drijvers, P. (2012). Effects of a digital intervention on the development of algebraic expertise. Computers & Education, 58(1), 197-208.

Bokhove, C. & Drijvers, P. (2012). Effects of a digital intervention on the development of algebraic expertise. Paper presented at the 12th International Congress on Mathematical Education, Seoul, July 9-15, 2012.

Bokhove, C. & Drijvers, P. (2012). Effects of feedback in an online algebra intervention . Technology, knowledge and learning, 17(1/2), 43-59.

Doorman, M., Drijvers, P., Gravemeijer, K., Boon, P., & Reed, H. (2012). Tool use and the development of the function concept: from repeated calculations to functional thinking . International Journal of Science and Mathematics Education, Online First. http://www.springerlink.com/content/111141/.

Drijvers, P. (2012). Teachers transforming resources into orchestrations. In G. Gueudet, B. Pepin, & L. Trouche (Eds.), From text to 'lived’ resources: mathematics curriculum materials and teacher development (pp. 265-281). New York/Berlin: Springer.

Drijvers, P. (2012). Digital technology in mathematics education: Why it works (or doesn’t) . Paper presented at the 12th International Congress on Mathematical Education, Seoul, July 9-15, 2012.

Drijvers, P., Godino, J.D., Font, V., & Trouche, L. (2012). One episode, two lenses; A reflective analysis of student learning with computer algebra from instrumental and onto-semiotic perspectives . Educational Studies in Mathematics, Online First. http://www.springerlink.com/content/y12t32r845440720/.

Other publications

Drijvers, P. (2012). Wat bedoelen ze toch met... modelleren? Nieuwe Wiskrant, Tijdschrift voor Nederlands wiskundeonderwijs, 31 (4), 34-37.

Drijvers, P. (2012). Wat bedoelen ze toch met... symbol sense? Nieuwe Wiskrant, Tijdschrift voor Nederlands wiskundeonderwijs, 31 (3), 39-42.

Drijvers, P., & Barzel, B. (2012). Equations with technology: different tools, different views. Mathematics Teacher, 228, 14-19.

Drijvers, P., & Kop, P. (2012). Variabelen en vergelijkingen. In P. Drijvers, A., van Streun, & B. Zwaneveld (Red.), Handboek Wiskundedidactiek , (pp. 53-82). Utrecht: Epsilon.

Drijvers, P., & Zwaneveld, B. (2012). ICT in het wiskundeonderwijs. In P. Drijvers, A., van Streun, & B. Zwaneveld (Red.), Handboek Wiskundedidactiek , (pp. 265-298). Utrecht: Epsilon.

Drijvers, P., Van Streun, A., & Zwaneveld, B. (Red.)(2012). Handboek Wiskundedidactiek . Utrecht: Epsilon.

Van Streun, A., Zwaneveld, B., & Drijvers, P. (2012). Statistiek. In P. Drijvers, A., van Streun, & B. Zwaneveld (Red.), Handboek Wiskundedidactiek , (pp. 205-234). Utrecht: Epsilon.

2011


<< top

Scientific publications

Bokhove, C. & Drijvers, P.H.M. (2011). Effects of feedback conditions for an online algebra tool. In M. Joubert (Ed.), Proceedings of ICTMT10. Portsmouth: ICTMT.

Drijvers, P. (2011). Teachers transforming resources into orchestrations. In M. Pytlak, T. Rowland, & E. Swoboda (Eds.), Proceedings of the Seventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (pp. 2178-2187). Rzeszów, Poland: University of Rzeszów.

Tacoma, S., Drijvers, P. & Boon, P. (2011). The Use of a Digital Environment to Improve First Year Science Students’ Symbol Sense. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 30(4), 403-428.

Other publications

Drijvers, P. (2011). Lesgeven met computers in de klas . Nieuwe Wiskrant, Tijdschrift voor Nederlands wiskundeonderwijs, 30 (3), 26-31.

Drijvers, P. (2011). Wat bedoelen ze toch met... realistisch? Nieuwe Wiskrant, Tijdschrift voor Nederlands wiskundeonderwijs, 31 (1), 17-19.

Drijvers, P. (2011). From ’work-and-walk-by’ to ’sherpa-at-work’. Mathematics Teaching , 222, 22-26.

Drijvers, P. (2011). Wat bedoelen ze toch met... denkactiviteiten? Nieuwe Wiskrant, Tijdschrift voor Nederlands wiskundeonderwijs, 31 (2), 38-41.

Drijvers, P. & Barzel, B. (2011). Gleichungen lösen mit Technologie. Mathematik Lehren, 169, 54-57.

2010


<< top

Scientific publications

Bokhove, C. & Drijvers, P. (2010). Digital Tools for Algebra Education: Criteria and Evaluation. International Journal of Computers for Mathematical Learning , 15(1), 45-62.

Bokhove, C. & Drijvers, P. (2010). Symbol sense behavior in digital activities. For the learning of mathematics, 30(3), 43-49.

Drijvers, P., Doorman, M., Boon, P., Reed, H., & Gravemeijer, K. (2010). The teacher and the tool: instrumental orchestrations in the technology-rich mathematics classroom. Educational Studies in Mathematics, 75(2), 213-234.

Drijvers, P., Doorman, M., Boon, P., & Van Gisbergen, S. (2010). Instrumental orchestration: theory and practice. In V. Durand-Guerrier, S. Soury-Lavergne, & F. Arzarello (Eds.), Proceedings of the Sixth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (pp. 1349-1358). Lyon: INRP.

Drijvers, P., Kieran, C., & Mariotti, M.A. (2010). Integrating technology into mathematics education: theoretical perspectives. In C. Hoyles & J.-B. Lagrange (Eds.), Mathematics education and technology - Rethinking the terrain (pp. 89-132). New York/Berlin: Springer.

Drijvers, P., Mariotti, M.A., Olive, J., & Sacristan, A.I. (2010). Learning and assessing mathematics with and through digital technologies: Introduction to the section. In C. Hoyles & J.-B. Lagrange (Eds.), Mathematics education and technology - Rethinking the terrain (pp. 81-87) . New York/Berlin: Springer.

Drijvers, P., & Weigand, H.-G. (Eds.)(2010). Handheld technology in the mathematics classroom. Special Issue. ZDM, The International Journal on Mathematics Education, 42(7).

Drijvers, P., & Weigand, H.-G. (2010). Editorial. ZDM, The International Journal on Mathematics Education, 42(7), 665-666.

Gravemeijer, K., Doorman, M., & Drijvers, P. (2010). Symbolising and the development of meaning in computer-supported algebra education. In L. Verschaffel, E. de Corte, T. de Jong & J. Elen (Eds.), Use of Representations in Reasoning and Problem Solving. Analysis and Improvement (pp. 191-208). EARLI New Perspectives on Learning and Instruction series. Routledge, Abington/New York.

Reed, H., Drijvers, P., Kirschner, P. (2010). Effects of attitudes and behaviours on learning mathematics with computer tools. Computers & Education, 55(1), 1-15.

Trouche, L. & Drijvers, P. (2010). Handheld technology: Flashback into the future. ZDM, The International Journal on Mathematics Education, 42(7), 667-681.

Wijers, M., Jonker, V., & Drijvers, P. (2010). MobileMath; exploring mathematics outside the classroom. ZDM, The International Journal on Mathematics Education , 42(7), 789-799.

Other publications

Doorman, M., & Drijvers, P. (2010). Algebra in function. In P. Drijvers (Ed.), Secondary algebra education. Revisiting topics and themes and exploring the unknown (pp. 119-136). Rotterdam: Sense.

Drijvers, P. (Ed.)(2010). Secondary algebra education. Revisiting topics and themes and exploring the unknown. Rotterdam: Sense.

Drijvers, P., Boon, P., & Van Reeuwijk (2010). Algebra and technology. In P. Drijvers (Ed.), Secondary algebra education. Revisiting topics and themes and exploring the unknown (pp. 179-202). Rotterdam: Sense.

Drijvers, P., Dekker, T., & Wijers, M. (2010). Patterns and formulas. In P. Drijvers (Ed.), Secondary algebra education. Revisiting topics and themes and exploring the unknown (pp. 89-100). Rotterdam: Sense.

Drijvers, P., Goddijn, A., & Kindt, M. (2010). Algebra education: exploring topics and themes. In P. Drijvers (Ed.), Secondary algebra education. Revisiting topics and themes and exploring the unknown (pp. 5-26). Rotterdam: Sense.

Drijvers, P., & Niekus, N. (2010). Algebra op het scherm: impressie van een pilot. Euclides, 86(3), 113-116.

2009


<< top

Scientific publications

Artigue, M., Drijvers, P., Lagrange, J.-b., Mariotti, M.A., & Ruthven, K. (2009). Technologies numériques dans l’enseignement des mathématiques, où en est-on dans les recherches et dans leur intégration ? In C. Ouvrier-Buffet & M.-J. Perrin-Glorian (Eds.), Approches plurielles en didactique des mathématiques; Apprendre à faire des mathématiques du primaire au supérieur : quoi de neuf ? (pp. 185-207). Paris: Université Paris Diderot Paris 7.

Doorman, M., Drijvers, P., Boon, P., Van Gisbergen, S., & Gravemeijer, K. (2009). Design and implementation of a computer supported learning environment for mathematics. Paper contributed to Earli2009 SIG20 invited Symposium “Issues in designing and implementing computer supported inquiry learning environments”, Amsterdam, 29-08-2009.

Doorman, M., Drijvers, P., Boon, P., Van Gisbergen, S., Gravemeijer, K., & Reed, H. (2009). Tool use and conceptual develoment: an example of a form-function shift. In Tzekaki, M., Kaldrimidou, M., & Sakonidis, H., Proceedings of the 33rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 2 (pp. 449-456). Thessaloniki, Greece: PME.

Drijvers, P. (2009). Tools and tests: technology in national final mathematics examinations. In C. Winslow (Ed.), Nordic Research on Mathematics Education, Proceedings from NORMA08 (pp. 225-236). Rotterdam: Sense.

Drijvers, P., Doorman, M., Boon, P., Van Gisbergen, S., & Reed, H. (2009). Teachers using technology: Orchestrations and profiles. In Tzekaki, M., Kaldrimidou, M., & Sakonidis, H., Proceedings of the 33rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 2 (pp. 481-488). Thessaloniki, Greece: PME.

Reed, H., Drijvers, P., Kirschner, P. (2009). Effects of Attitudes and Behaviours on Learning Mathematics with Computer Tools. Paper presented at ORD, 27-29 May 2009, Leuven, Belgium.

Reed, H., Weijers, M., Drijvers, P., Jonker, V., & Van Galen, F. (2009). Het digitale schoolbord als katalysator voor begripsontwikkeling bij rekenen-wiskunde. Onderzoeksrapportage Kennisnet. Online publication: http://onderzoek.kennisnet.nl/onderzoeken/rendement/rekenenwiskunde.

 

Other publications

Drijvers, P. (2009). ICT tussen hoop en vrees. In G. Herweijers (Ed.), Proceedings of the 12th T3 Europe symposium (pp. 29-38). Oostende, Belgium: T3 Vlaanderen.

Drijvers, P. (2009). Op weg naar 2014. Stand van zaken rond de nieuwe examenprogramma’s havo-vwo. Euclides, 84(7), 261-264.

 

2008


<< top

Scientific publications

Doorman, M., Boon, P., Drijvers, P., Van Gisbergen, S., Gravemeijer, K., Reed, H. (2008). Tool use supporting the learning and teaching of the function concept. Paper presented at ISDDE2008. The Netherlands: Egmond aan Zee.

Drijvers, P. & Stacey, K. (2008). Report on Thematic Afternoon D: Technology in Mathematics Education. In M. Niss (Ed.), Proceedings of The 10th International Congress on Mathematical Education (pp. 281-286). Denmark: Roskilde University.

Drijvers, P., & Trouche, L. (2008). From artifacts to instruments: A theoretical framework behind the orchestra metaphor. In G. W. Blume & M. K. Heid (Eds.), Research on technology and the teaching and learning of mathematics: Vol. 2. Cases and perspectives (pp. 363-392). Charlotte, NC: Information Age.

Kieran, C., Guzmán, J., Boileau, A., Tanguay, D., & Drijvers, P. (2008). Orchestrating whole-class discussions in algebra with the aid of CAS technology. In O. Figueras, J.-L. Cortina, S. Alatorre, T. Rojano, & A. Sepúlveda (Eds.), Proceedings of the joint 32nd PME Conference and 30th PME-NA Conference, Vol. 3 (pp. 249-256). Morelia, Mexico: PME and PME-NA.

Other publications

Boon, P., Doorman, M., Drijvers, P., & Van Gisbergen, S. (2008). Pijlenketting en functie. Een experimentele lessenserie over functies met het applet AlgebraPijlen voor klas 2 h/v. Beschikbaar via www.fi.uu.nl/tooluse.

Boon, P., Doorman, M., Drijvers, P., & Van Gisbergen, S. (2008). Pijlenketting en functie. Digitaal lesmateriaal beschikbaar op www.fi.uu.nl/dwo/prootool .

Commissie Toekomst WiskundeOnderwijs (2008). Use to learn ; naar een zinvolle integratie van ICT in het wiskundeonderwijs. Utrecht : cTWO. www.ctwo.nl.

Drijvers, P. (2008). Tests en tools: technologie in landelijke eindexamens. Nieuwe Wiskrant, Tijdschrift voor Nederlands wiskundeonderwijs, 28 (1), 35-39.

Drijvers, P. (2008). The cube of algebraic concepts, ICT tools and their roles. In D. Berntzen, B. Barzel & S. Hussmann (Eds.), Tagungsdocumentationder T3-Pfingsttagung 2006 (pp. 27-58). Muenster, Germany: Universitat Muenster.

Prins, G.T., Drijvers, P.H.M., Bulte, A.M.W., & Pilot, A. (2008). Drinkwaterbereiding. Procesmodellering vlokbehandeling. Lesboek & bronnenboek. Utrecht: Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschapen.

Savelsbergh, E.R., Drijvers, P.H.M., Giessen, C. van de, Heck, A., Hooyman, K., Kruger, J., Michels, B., Seller, F., & Westra, R.H.V. (2008). Modelleren en computer-modellen in de β -vakken: advies op verzoek van de gezamenlijke β -vernieuwingscommissies. Utrecht: Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.

2007


<< top

Scientific publications

Doorman, M., Drijvers, P., Dekker, T., Van den Heuvel-Panhuizen, M., De Lange, J., Wijers, M. (2007). Problem solving as a challenge for mathematics education in The Netherlands. ZDM, The International Journal on Mathematics Education, 39 (5-6), 405-418.

Drijvers, P. (2007). Instrument, orkest en dirigent: een theoretisch kader voor ICT-gebruik in het wiskundeonderwijs. Pedagogische Studiën, 84 (5), 358-374.

Drijvers, P. (2007). Algebra in context. In D. De Bock, J. Deprez, D. Janssens & W. Van Dooren (Eds.), Wiskundeonderwijs in Vlaanderen en Europa: een stand van zaken en perspectieven voor de toekomst (pp. 13-24). Leuven: Katholieke Universiteit Leuven.

Drijvers, P., Doorman, M., Boon, P., Van Gisbergen, S., Gravemeijer, K. (2007). Tool use in a technology-rich learning arrangement for the concept of function. In Pitta-Pantazi, D., & Philippou, G., Proceedings of the V Congress of the European Society for Research in Mathematics Education CERME5 (pp. 1389-1398). Larnaca, Cyprus: University of Cyprus.

Drijvers, P., Doorman, M., Boon, P., Van Gisbergen, S., Gravemeijer, K. (2007). Algebra met applets. In D. De Bock, J. Deprez, D. Janssens, & W. Van Dooren (Eds.), Wiskundeonderwijs in Vlaanderen en Europa: een stand van zaken en perspectieven voor de toekomst (pp. 211-220). Leuven: Katholieke Universiteit Leuven.

Other publications

Commissie Toekomst WiskundeOnderwijs (2007). Rijk aan betekenis, visie op vernieuwd wiskundeonderwijs. Utrecht: cTWO.

Doorman, M., Boon, P., Drijvers, P., & Van Gisbergen, S. (2007). Het ligt aan de belminuten hoeveel eruit komt. Nieuwe Wiskrant, Tijdschrift voor Nederlands wiskundeonderwijs, 26 (3), 42-46.

Drijvers, P. (2007). Wiskunde D, wat doen we ermee? Nieuwe Wiskrant, Tijdschrift voor Nederlands wiskundeonderwijs, 26 (4), 4-6.

Siersma, D. & Drijvers, P. (2007). Rijk aan betekenis, het visiedocument van cTWO in vogel-vlucht. Euclides, 82 (5), 169-172.

Van Gisbergen, S., Boon, P., Doorman, M., & Drijvers, P. (2007). Applet en context als krachtige combinatie. Nieuwe Wiskrant, Tijdschrift voor Nederlands wiskundeonderwijs, 27 (2), 21-26.

 

2006


<< top

Scientific publications

Boon, P. & Drijvers, P. (2006). Chaining operations to get insight in expressions and functions. In M. Bosch (Ed.), Proceedings of the Fourth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (pp. 969-978). Barcelona, Spain: Universitat Ramon Llull. http://ermeweb.free.fr/CERME4/

Drijvers, P. (2006). Die variable Unbekannte. Facetten des Variabelenbegriffs mit Computeralgebra erkunden. Mathematik lehren, 136, 10-12.

Drijvers, P., Barzel, B., Maschietto, M., & Trouche, L. (2006). Tools and technologies in mathematical didactics. In M. Bosch (Ed.), Proceedings of the Fourth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (pp. 927-938). Barcelona, Spain: Universitat Ramon Llull. http://ermeweb.free.fr/CERME4/

Drijvers, P. & Kieran, C. (2006). Reconciling factorizations made with CAS and with paper-and-pencil: the power of confronting two media. In J. Novotna, H. Moraova, M. Kratka & N. Stehlikova (Eds.), Proceedings of the 30th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol 2 (pp. 473-480). Prague: Charles University.

Kieran, C. & Drijvers, P. (2006). The co-emergence of machine techniques, paper-and-pencil techniques, and theoretical reflection: A study of CAS use in secondary school algebra. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 11 (2), 205-263.
Also available through http://www.springerlink.com/content/u7t3580294652u37/.

Kieran, C. & Drijvers, P. (2006). Learning about equivalence, equality, and equation in a CAS environment: the interaction of machine techniques, paper-and-pencil techniques, and theorizing. In C. Hoyles, J.-b. Lagrange, L.H. Son & N. Sinclair (Eds.), Proceedings of the seventeenth ICMI study conference ’Technology revisited’ .

Other publications

Drijvers, P. (2006). Context, abstractie en vaardigheid in schoolalgebra. Nieuw Archief voor Wiskunde, 5/7 , 198-203.

Drijvers, P. (2006). Wiskunde D, uitdagend en relevant. Euclides, 81 (7), 327-330.

Drijvers, P. (2006). Algebraïsche basisvaardigheden en symbol sense in de tweede fase van havo en vwo. Nieuwe Wiskrant, Tijdschrift voor Nederlands wiskundeonderwijs, 25 (3), 4-10.

Drijvers, P. (Ed.)(2006). Wat a is, dat kun je niet weten. Een pleidooi voor betekenisvolle algebra op school . Utrecht: Freudenthal Instituut.

Drijvers, P. (2006). Algebra in de onderbouw van havo en vwo. In P. Drijvers (Ed.), Wat a is, dat kun je niet weten. Een pleidooi voor betekenisvolle algebra op school (pp. 55-68). Utrecht: Freudenthal Instituut.

Drijvers, P. (2006). Algebra in de tweede fase van havo en vwo. In P. Drijvers (Ed.), Wat a is, dat kun je niet weten. Een pleidooi voor betekenisvolle algebra op school (pp. 69-84). Utrecht: Freudenthal Instituut.

Drijvers, P., Dekker, T. & Wijers, M. (2006). Algebra in het vmbo. In P. Drijvers (Ed.), Wat a is, dat kun je niet weten. Een pleidooi voor betekenisvolle algebra op school , (pp. 41-54). Utrecht: Freudenthal Instituut.

Drijvers, P., Goddijn, A. & Kindt, M. (2006). Oriëntatie op schoolalgebra. In P. Drijvers (Ed.), Wat a is, dat kun je niet weten. Een pleidooi voor betekenisvolle algebra op school, (pp. 7-24). Utrecht: Freudenthal Instituut.

Drijvers, P. & Van Reeuwijk, M. (2006). Algebra en ICT. In P. Drijvers (Ed.), Wat a is, dat kun je niet weten. Een pleidooi voor betekenisvolle algebra op school (pp. 137-160). Utrecht: Freudenthal Instituut.

 

2005


<< top

Scientific publications

Boon, P. & Drijvers, P. (2005). Algebra en applets, leren en onderwijzen. Utrecht: Freudenthal Instituut / ISOR.

Drijvers, P. (2005). Learning algebra in a computer algebra environment. International Journal of Technology in Mathematics Education, 11(3), 77-89.

Other publications

Docentennetwerk TI Interactive! Nederland (2005). Wiskundelessen met TI Interactive. Utrecht: APS.

Drijvers, P., Garst, S., Kop, P. & Krüger, J. (2005). Rechtlijnige krommen. Euclides, 81(3), 120-125.

 

2004


<< top

Scientific publications

Drijvers, P. (2004). The integration of technology in secondary mathematics education: A future trend or an utopia? In D. de Bock, M. Isoda, J.A. Garcia Cruz, A. Gagatsis, & E. Simmt (Eds.), Proceedings of ICME-10 Topic Study Group 2, New developments and trends in secondary mathematics education (pp. 11-18). Copenhagen, Denmark: ICME.

Drijvers, P. (Ed.)(2004). Classroom-based research in mathematics education. Overview of doctoral research published by the Freudenthal Institute 2001-2004. Utrecht, the Netherlands: CD-bèta press.

Drijvers, P. (2004). Learning algebra in a computer algebra environment. In P. Drijvers (Ed.), Classroom-based research in mathematics education. Overview of doctoral research published by the Freudenthal Institute 2001-2004 (pp. 83-104). Utrecht, the Netherlands: CD-bèta press.

Drijvers, P. & Gravemeijer, K.P.E. (2004). Artefact en instrument: Computeralgebra en algebraïsche schema’s. Tijdschrift voor didactiek van de bètawetenschappen, 21(1), 47-68.

Drijvers, P. & Gravemeijer, K.P.E. (2004). Computer algebra as an instrument: Examples of algebraic schemes. In D. Guin, K. Ruthven, & L. Trouche (Eds.), The didactical challenge of symbolic calculators: turning a computational device into a mathematical instrument (pp. 163-196). Dordrecht, the Netherlands: Kluwer Academic Publishers.

Other publications

Aarstad, T.J., Drijvers, P., Gossez, R., Oldknow, A., Regalbuto, S., & Tinhof, F. (2004). TI Interactive! in the Classroom. Paris: T3 Europe.

Doorman, M., Drijvers, P., Goris, T., & Moonen-Harmsen, M. (2004). Tien jaar NWD, een lichtbundel. Utrecht: Freudenthal Instituut.

Drijvers, P. & Klein, H. (2004). Een bijzondere (?) derdegraads kromme. De Nieuwe Wiskrant, Tijdschrift voor Nederlands Wiskundeonderwijs, 24(1), 45-48.

Drijvers, P. & Van de Giessen, C. (2004). Intégration des TICE dans l'enseignement des mathématiques: La situation hollandaise. Ac-Tice, 38, 28-35.

Drijvers, P. & Wijers, M. (2004). Een vak van betekenis. Didaktief, 34(7), 8-9.

2003


<< top

Scientific publications

Drijvers, P. (2003). Learning algebra in a computer algebra environment. Design research on the understanding of the concept of parameter. Dissertation. Utrecht, the Netherlands: CD-bèta press. Also available through igitur .

Drijvers, P. (2003). Algebra on a screen, on paper and in the mind. In J. Fey, A. Cuoco, C. Kieran, L. McMullin, & R. M. Zbiek (Eds.): Computer Algebra Systems in Secondary School Mathematics Education (pp. 241-267). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.

Drijvers, P. (2003). The Dutch Perspective. In J. Grabmeier, E. Kaltofen, & V. Weispfenning (Eds.), Computer Algebra Handbook (pp. 247-249). Berlin: Springer Verlag.

Drijvers, P.H.M. & Gravemeijer, K.P.E. (2003). Instrumentation of IT tools: the case of computer algebra. In L. Mason, S. Andreuzza, B. Arfe, & L. Del Favero (Eds.), 10th European Conference for Research on learning and instruction (pp. 385). Padova: Cooperativa Libreria Editrice Universita.

Other publications

Drijvers, P. (2003). Algebraïsche vaardigheden, symbol sense en ICT. Nieuwe Wiskrant, Tijdschrift voor Nederlands wiskundeonderwijs, 23(1), 38-42.

Drijvers, P. (2003). Aprender matemáticas en un entorno de álgebra computacional: los obstáculos constituyen oportunidades. NÚMEROS, 55, 23-44.

Drijvers, P. (2003). Technologie in het wiskundeonderwijs: vormend voor en gevormd door wiskundig denken. Nieuwe Wiskrant, Tijdschrift voor Nederlands wiskundeonderwijs, 23(2), 28-32.

Drijvers, P., Van Kervel, E., Van Maanen, J, & Sjamaar, M. (2003). De grafische rekenmachine in het examen vwo/havo (2003 - 2006). Intern rapport. Utrecht: CEVO.

2002


<< top

Scientific publications

Barzel, B. & Böhm, J. (Eds.), erarbeitet von B. Barzel, J. Böhm, P. Drijvers, D. Janssens, D., Sjöstrand, & A. Watkins (2002). Mathematikunterricht anders - offenes lernen mit neuwn medien. Stuttgart: Ernst Klett Verlag.

Drijvers, P. (Ed.)(2002). The International Journal of Computer Algebra in Mathematics Education, 9(2).

Drijvers, P. (2002). L’algèbre sur l’écran, sur papier et dans l’esprit. In D. Guin, & L. Trouche (Eds.), Calculatrices symboliques, transformer un outil en un instrument du travail mathématique: un problème didactique (pp. 215-242). Paris: La pensée sauvage éditions.

Drijvers, P. (2002). Learning mathematics in a computer algebra environment: obstacles are opportunities. Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 34(5), 221-228.

Other publications

Drijvers, P. (2002). Wiskunde leren in een computeralgebra omgeving: obstakels en kansen. Nieuwe Wiskrant, tijdschrift voor Nederlands wiskundeonderwijs 22(1), 36-41.

Drijvers, P., Boon, P. en Hoekstra, W. (2002). De leraar had het wel heel erg druk, ervaringen uit het Adlo-project. Euclides, 78(3), 98-104.

2001


<< top

Scientific publications

Drijvers, P. (2001). Concevoir différents statuts des lettres dans la résolution d’un système avec le calcul formel: le rôle de l’instrumentation. In J.-b. Lagrange, & D. Lenne (Eds.), Calcul formel et apprentissage des mathématiques (pp. 61-72). Paris: INRP.

Drijvers, P. (2001). The concept of parameter in a computer algebra environment. In: H. Chick, K. Stacey, Ji. Vincent & Jo. Vincent (Eds.): Proceedings of the 12th ICMI Study Conference The Future of the Teaching and Learning of Algebra, Vol 1 (pp. 221-227). Melbourne: The University of Melbourne.

Drijvers, P. (2001). Reaction to “A meta study on IC technologies in education. Towards a multidimensional framework to tackle their integration”. In M. Van den Heuvel-Panhuizen (Ed.), Proceedings of the 25th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol 1 (pp. 123-125). Utrecht, the Netherlands: Freudenthal Institute.

Drijvers, P. (2001). The concept of parameter in a computer algebra environment. In M. Van den Heuvel-Panhuizen (Ed.), Proceedings of the 25th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol 2 (pp. 385-392). Utrecht, the Netherlands: Freudenthal Institute.

Drijvers, P. & Van Herwaarden, O. (2001). Instrumentation of ICT-tools: the case of algebra in a computer algebra environment. In W. Herget & R. Sommer (Eds.), Lernen im Mathematikunterricht mit Neuen Medien (pp. 9-20). Hildesheim/Berlin: Franzbecker.

Other publications

Drijvers, P. (2001). Computeralgebra in een digitale leeromgeving wiskunde. Euclides, 76(6), 240-244.

Drijvers, P. & Doorman, M. (2001). De TI-83 en TI-83+, kennismaken en toepassen. Groningen, the Netherlands: Wolters-Noordhoff.

 

2000


<< top

Scientific publications

Drijvers, P. (2000). Students encountering obstacles using a CAS. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 5(3), 189-209.

Drijvers, P. & Van Herwaarden, O. (2000). Instrumentation of ICT-tools: the case of algebra in a computer algebra environment. International Journal of Computeralgebra in Mathematics Education, 7(4), 255-275.

Other publications

Drijvers, P. (2000). Studenten met een grafische rekenmachine: wat kunnen we van ze verwachten? Nieuw Archief voor Wiskunde 5/1(4), 399-405.

Drijvers, P. & Van Herwaarden, O. (2000). Instrumentatie van ICT-gereedschap: algebra met computeralgebra. Nieuwe Wiskrant, tijdschrift voor Nederlands wiskundeonderwijs, 20(1), 38-43.

 

1999


<< top

Scientific publications

Barzel, B., J. Boehm, P. Drijvers, D. Janssens, D. Sjoestrand and A. Watkins (1999). New technologies, new means of teaching. Hollabrun, Austria: Pedagogical Institute of Lower Austria.

Drijvers, P. (1999). Assessment and new technologies: different policies in different countries. In U. Amelung (Ed.), Der TI-92 im Mathematikunterricht (pp. 153-164). Münster, Germany: West-fälische Wilhelms-Universität.

Drijvers, P. (1999). Evaluation et nouvelles technologies: differentes strategies dans differents pays. In D. Guin (Ed.), Calculatrices symboliques et géometriques dans l’enseignement des mathématiques (pp. 127-138). Montpellier, France: IREM de Montpellier.

Other publications

Drijvers, P. (1999). Experiment met de symbolische rekenmachine op College De Klop. Euclides, 74(6), 191-196.

Drijvers, P. (1999). De symbolische rekenmachine in de wiskundeles. Nieuwe Wiskrant, tijdschrift voor Nederlands wiskundeonderwijs, 18(3), 34-38.

Drijvers, P. (1999). Op hoeveel nullen eindigt 1998!? Euclides, 74(8), 275-277.

Drijvers, P. & Verhage, H. (1999). Discrete Dynamische Modellen op het eindexamen. Nieuwe Wiskrant, tijdschrift voor Nederlands wiskundeonderwijs, 19(1), 15-17.

 

1998


<< top

Scientific publications

Drijvers, P. (1998). De symbolische rekenmachine in de wiskundeles. Utrecht, the Netherlands: ISOR / Freudenthal Instituut.

Drijvers, P. (1998). Assessment and new technologies: different policies in different countries. The International Journal on Computer Algebra in Mathematics Education, 5(2), 81-93.

Drijvers, P. (1998). Mathématiques anciennes et nouvelles technologies: le problème du poids de l’Hôpital et la TI-92. Actes de l’Université d’Eté, 41-52. Rennes, France: IREM de Rennes.

Other publications

Drijvers, P. (1998). De symbolische rekenmachine over de grens. Nieuwe Wiskrant, tijdschrift voor Nederlands wiskundeonderwijs, 18(1), 47-53.

Drijvers, P., Doorman, M. & Hoekstra, W. (1998). De HP38G, kennismaken en toepassen. Groningen, the Netherlands: Wolters-Noordhoff.

Doorman, M. & Drijvers, P. (1998). Continue dynamische modellen. Nieuwe Wiskrant, tijdschrift voor Nederlands wiskundeonderwijs, 17(3), 22-25.

Kindt, M. & Drijvers, P. (1998). Differentiaal- en Integraalrekening deel 6: Trillingspatronen. Utrecht, the Netherlands: Freudenthal Instituut.

 

1997


<< top

Scientific publications

Drijvers, P. (1997). What issues do we need to know more about: Questions for future educational research concerning CAS. In J. Berry et al. (Eds.), The state of computer algebra in mathematics education (pp. 190-202). Bromley, U.K: Chartwell-Bratt.

Drijvers, P. (1997). You never forget your first love ... : The TI-92 in teacher education. The International Journal of Computer Algebra in Mathematics Education, 4(1), 69-76.

Drijvers, P. (1997). You never forget your first love ... : The TI-92 in teacher education. In B. Barzel (Ed.), Proceedings of the international Derive and TI-92 conference (pp. 136-142). Münster, Germany: West-fälische Wilhelms-Universität.

Drijvers, P., Verweij, A. & Winsen, E. van (1997). Mathematics lessons with Derive developed by the CAVO working group. Zentralblatt fur Didaktik der Mathematik, 97(4), 118-123.

Other publications

Doorman, M. & Drijvers, P. (1997). Continue Dynamische Modellen. Utrecht, the Netherlands: Freudenthal Instituut.

Drijvers, P., Doorman, M. en Hoekstra, W. (1997). De Casio cfx-9850 G, kennismaken en toepassen. Groningen, the Netherlands: Wolters-Noordhoff.

Drijvers, P. (1997). Oude wiskunde en nieuwe technologie. De Nieuwe Wiskrant, tijdschrift voor Nederlands wiskundeonderwijs,16(3), 49-53.

Drijvers, P. & Doorman, M. (1997). De TI-83, kennismaken en toepassen. Groningen, the Netherlands: Wolters-Noordhoff.

1996


<< top

Scientific publications

Drijvers, P. & Doorman, M. (1996). The graphics calculator in mathematics education. Journal of Mathematical Behavior, 14(4), 425-440.

Other publications

Doorman, L.M., Drijvers, P. & Stroomer, G. (1996). Eindexamen met een grafische rekenmachine. Nieuwe Wiskrant, tijdschrift voor Nederlands wiskundeonderwijs, 16(2), 29-34.

Drijvers, P. (1996). L’Hopital’s weight problem and the TI-92. The SAC Newsletter, 1, 71-80.

Drijvers, P. (1996). Oude liefde roest niet. Euclides, 72(1), 28-31.

Drijvers, P. (1996). Neem de grafiek over.... Wiskunde en Onderwijs, 86, 198-213.

Drijvers, P. (1996). Het calculator concours. Nieuwe Wiskrant, tijdschrift voor Nederlands wiskundeonderwijs, 15(4), 16-21.

 

1995


<< top

Scientific publications

Drijvers, P. (1995). Tour d’Europe: l’usage dans l’enseignement des calculatrices graphiques et des systèmes de calcul symbolique et formel. Les dossiers de l’Ingénierie éducatieve, 19, 72-75.

Drijvers, P. (1995). White-box / black-box revisited. The International Derive Journal, 2(1), 3-14.

Drijvers, P. (1995). Simulation oekologischen Wandels mit Derive: Vegetation im Biesbosch. Der Mathematikunterricht, 41(4), 48-56.

Drijvers, P. & Doorman, L.M. (1995). De grafische rekenmachine in het wiskundeonderwijs. Tijdschrift voor didactiek der β -wetenschappen, 13(2), 85-100.

Other publications

Drijvers, P. (1995). Numerieke integratie met Derive. In R. Kock (Ed.), Conferentieverslag Informatietechnologie in de wiskunde tweede fase (pp. 49-58). Enschede, the Netherlands: SLO.

Drijvers, P. (1995). Neem de grafiek over ... Nieuwe Wiskrant, tijdschrift voor Nederlands wiskundeonderwijs, 14(4), 29-35.

Drijvers, P., Doorman, L.M. & Vonk, G. (1995). Practicum TI-82. Utrecht, the Netherlands: Freudenthal Instituut.

Drijvers, P. & Kindt, M. (1995). Analyse in profiel. Nieuwe Wiskrant, tijdschrift voor Nederlands wiskundeonderwijs, 15(2), 4-9.

Werkgroep CAVO (1995). Wiskundelessen met Derive, 15 practica voor de bovenbouw. Amsterdam: CAN.

 

1994


<< top

Scientific publications

Doorman, L.M., Drijvers, P. & Kindt, M. (1994). De grafische rekenmachine in het wiskundeonderwijs. Utrecht, the Netherlands: Freudenthal Instituut.

Drijvers, P. (1994). Graphics calculators and computer algebra systems: differences and similarities. The International Derive Journal, 1(1), 71-82.

Drijvers, P. (1994). Vegetations in the Biesbosch. The International Derive Journal, 1(2), 89-100.

Drijvers, P. (1994). Graphics calculators and computer algebra systems: Differences & similarities. In H. Heugl & B. Kutzler (Eds.), Derive in education: opportunities and strategies (pp. 189-210). Bromley, U.K.: Chartwell-Bratt.

Other publications

Doorman, L.M., P. Drijvers & M. Kindt (1994). Bewegingen in het vlak. Utrecht, the Netherlands: Freudenthal Instituut.

Drijvers, P. (1994). Een pagina omslaan ... Euclides, 69(8), 226-230.

Drijvers, P. (1994). Grafische rekenmachines en computeralgebra in het buitenland. Nieuwe Wiskrant, tijdschrift voor Nederlands wiskundeonderwijs, 13(4), 29-34.

Drijvers, P. (1994). Het paard van Troje. Syllabus Vakantiecursus 1994: Computeralgebra, 98-113. Amsterdam, the Netherlands: CWI.

 

1993


<< top

Scientific publications

Drijvers, P. (1993). The classification of graphs using a graphics calculator. In B. Jaworski (Ed.), Technology in Mathematics Teaching (pp. 213-220). Birmingham, U.K.: University of Birmingham.

Other publications

Barzel, B. & Drijvers, P. (1993). Matrizen mit Derive. Mathematik betrifft uns, 93(5), 1-32.

Doorman, L.M., Drijvers, P. & Kindt, M. (1993). Docentenhandleiding Optimaliseren met een grafische rekenmachine. Utrecht, the Netherlands: Freudenthal Instituut.

Drijvers, P. (1993). Grafieken classificeren met een grafische rekenmachine. Nieuwe Wiskrant, tijdschrift voor Nederlands wiskundeonderwijs, 12(3), 33-37.

1992


<< top

Scientific publications

Drijvers, P. (1992). Derive in the Dutch classroom. In J. Boehm (Ed.), Teaching Mathematics with Derive (pp. 133-140). Bromley, U.K.: Chartwell-Bratt.

Other publications

Drijvers, P. & Kindt, M. (1992). Optimaliseren met behulp van de grafische rekenmachine. Utrecht, the Netherlands: Freudenthal Instituut.

Drijvers, P. (1992). De kettingregel met Derive: een lesverslag. Euclides, 67(8), 242-247.

Drijvers, P. (1992). Wiskunde leren met Derive, docentenboek. Groningen, the Netherlands: Wolters-Noordhoff.

Drijvers, P. (1992). Wiskunde leren met Derive, leerlingenboek. Groningen, the Netherlands: Wolters-Noordhoff.

1991


<< top

Other publications

Drijvers, P. (1991). Computeralgebra en wiskundeonderwijs. Nieuwe Wiskrant, tijdschrift voor Nederlands wiskundeonderwijs, 10(4), 23-26.

Drijvers, P. (1991). Het ecosysteem van de Biesbosch. Nieuwe Wiskrant, tijdschrift voor Nederlands wiskundeonderwijs, 11(2), 13-16.

Before 1991


<< top

Other publications

Drijvers, P. (1984). Differentiaalvergelijkingen in het vwo II. Euclides, 60(4), 153-155.

Drijvers, P. (1983). Differentiaalvergelijkingen in het vwo. Euclides, 59(1), 29-30.

Drijvers, P. (1983). Differentiaalvergelijkingen in het vwo. Unpublished Master Thesis. Nijmegen: Katholieke Universiteit Nijmegen.

 



<< top