De Grote Rekendag

Fortgensschool, Voorschoten
Verslag: Conny van der Krogt, leerkracht groep 7

De kinderen van groep 7 en 8 zijn druk bezig geweest met het verhaal van de Lutine. Na een spannende introductie in een donker lokaal en met sfeergeluiden (storm en wind) zijn de kinderen aan het werk gegaan. Na veel zoeken hebben we de oplossingen met elkaar vergeleken. Wij (dit zijn Saskia en Conny, de leerkrachten van 8 en 7) hebben de werkbladen een beetje uit elkaar gehaald omdat we het leuk vonden om eerst te laten zoeken en daarna de aanwijzing van opa mee te laten spelen. Na het verhaal van de wandeling zijn de kinderen aan het werk gegaan met het touw en was de hele vloer vol met verschillende soorten en vormen eilanden.

Tot slot het gedeelte met de coördinaten. Dit was het allerleukste deel. Eerst werkblad 3 en daarna zoeken op internet naar geocaching en zien dat er in de buurt van je eigen woonplaats heuse schatten liggen, was voor veel kinderen een leuke ontdekking.
Aan het einde van de ochtend hebben we een coördinatenspeurtocht gemaakt, gebaseerd op het schatzoeken zoals bij enkele caching terug te vinden was. Onze school staat in een rustige wijk, dus konden met de kinderen de straat opgaan. We hadden een gedeelte van de wijkkaart vergroot, ik denk dat de schaal 1 : 25 is.
De kinderen kregen 1 coördinaat, en moesten met behulp van een plattegrond op zoek naar de verschillende coördinaten, 10 in totaal. Achterop elk coördinaat stond een letter, die tesamen een woord vormden. Dit woord was de schat die de kinderen aan het einde van de dag kregen.

Al met al een heel geslaagde dag.
Eén nadeel: een aantal kinderen wisten al precies wat er ging gebeuren omdat zij via Rekenweb hadden gezien wat er allemaal gedaan kon worden, tot en met de handleiding van de leerkrachten toe. Dit vind ik jammer, vooral omdat we een verrassingseffect wilden inbouwen in deze dag.

Een compliment voor de leuke dag die onze kinderen dankzij jullie ideeën en inspanningen hebben gehad. We hopen dat de school volgend jaar weer meedoet met de Nationale Rekendag.

(Naschrift organisatie Grote Rekendag: We zullen voor de volgende keer een oplossing zoeken die het verrassingseffect intact laat.)