De Grote Rekendag

Grote Rekendag 2004 op de Horizon
Verslag: Vincent Jonker

De Horizon is een grote basisschool met diverse parallelgroepen (er doen totaal zo'n 20 groepen mee). De school heeft besloten in zijn geheel mee te doen met de Grote Rekendag en alles in principe op woensdag uit te voeren. Er zijn wat uitzonderingen, maar dan wordt toch geprobeerd op een andere dag een en ander af te ronden.
Een enthousiaste concierge heeft het materiaal voor alle groepen gekopieerd, en van belangrijke werkbladen ook nog uitvergrotingen gemaakt.
Ik mag deze ochtend bij iedereen wel even naar binnen lopen en zo zie ik van alle drie (onderbouw, middenbouw en bovenbouw) voorbeelden. De Grote Rekendag loopt hier goed!

Groep 7 - Antoinette

Kinderen zijn alleen of in groepjes bezig om met behulp van het touwtje verschillende eilanden te maken. Het 'kleine' eiland komt niet helemaal vanzelf tot stand. Hier moet Antoinette wat helpen. Ik volg de groepsdiscussie over het verschil tussen oppervlakte en omtrek. Voor sommige kinderen wordt (is) dit direct duidelijk, andere kinderen volgen de discussie iets meer op afstand.

A: Hoe kijg je dan het grootste eiland?
L1: Nou, dan maak je een rondje van het touw, en dan ga je met je vingers in een cirkel en probeer het touw zo strak mogelijk te krijgen.
L2: Nou ja, met zo min mogelijk bochten in het touwtje.

Later zie ik nog een stukje van de GPS-opdracht. De kinderen volgen duidelijk geinteresseerd hoe geo-caching werkt. Ze mogen aan het eind van Antoinette nog hun eigen schat maken om op te bergen voor de volgende zoeker van de schat.

Groep 6 - Gina

De eerste opdracht is al achter de rug (huisjes plaatsen), leerlingen herkenden wel snel vergelijkbare situaties die ze al uit het boeken kennen.
Hier heb ik leerlingwerk bekeken van diverse plattegronden van het eiland, van verschillende huizen, etc. Het werk is nog niet helemaal klaar. Gina denkt er over om aan het eind van de week toe te werken naar één grote kaart. Vandaag wil ze in ieder geval afronden dat elk groepje kort een toelichting geeft bij het ontwerp van de camping.

Groep 6 - Mirjam

Mirjam heeft taal en rekenen mooi met elkaar verbonden. Op het bord staat:
De Nationale Rekendag (maar we gaan eerst lezen)
Wieringerzand, ons eigen eiland
Daar gaan we kamperen
En we gaan er veel leren
We bouwen een huis
en voelen ons thuis
We gaan op de fiets
dat kost bijna niets

Op het bord zie ik een huis staan waar de maten van de verdiepingen in getekend staan. Mirjam heeft, voordat ik binnenkwam, al de nodige aandacht besteed aan de 'echte maten' van een kamer, een klaslokaal, een zwembad, e.d. De kinderen zijn erg enthousiast over het zelf meten en uitzoeken van dergelijke maten.

Opnieuw gaan enkele kinderen aan de gang met het opmeten van het klaslokaal. Mirjam kan deze 'referentie' nu gebruiken bij het je kunnen voorstellen hoe groot een tent is en hoeveel ruimte er rondom de tent zou moeten zitten. Ondanks het feit dat deze klas wat onrustig is gaat het klassegesprek prima.

Ik zie erg veel leuk leerlingmateriaal en ik vraag aan Mirjam of ik dit materiaal kan krijgen. Zij zal het na afloop verzamelen en opsturen.

Verder heb ik nog bij enkele groepen in de onderbouw gekeken. Daar heb ik erg mooie dierentuinen gezien: mooie hokken waar de meegebrachte dieren in waren geplaatst.

Antoinette zal mij nog wat foto's opsturen. Zij zou graag zien dat bij een volgende GRD voor alle groepen iets gemaakt kan worden. Het is leuk om na een dergelijke activiteit voor alle kinderen iets te hebben dat ze kunnen meenemen (naast de groepsproducten). Voor de onderbouw (boekje met routebeschrijving) en middenbouw (plattegrond van eiland, camping of huis) is dit er wel.