De Grote Rekendag

Grote Rekendag 2004 op de Fakkel
Verslag: Parul Slegers

   Behalve de kleuters doet de hele school mee.
RTV Utrecht is ook aanwezig, zij willen ook graag de Grote Rekendag meemaken en een reportage maken voor het regionale nieuws. Vanavond om 18:30 wordt het uitgezonden (en ieder uur wordt deze uitzending herhaald). Er wordt met name gefilmd in groep 3, de kinderen ondervinden hier weinig hinder van en praten vrij uit met de verslaggeefster.
Onderbouw

Als ik om kwart over 9 binnenkom, is groep 3 al druk aan de slag met het bouwen van de hokken voor de verschillende dieren. In het voorafgaande kringgesprek is besproken wat er allemaal nodig is voor het bouwen van een dierentuin. Allereerst natuurlijk de dieren en ieder soort heeft een hok nodig. Er wordt verder ingegaan op de vraag welke dieren er bij elkaar kunnen, daarnaast wordt er veel aandacht besteed aan de afmetingen van de verschillende hokken; een giraf heeft natuurlijk een veel hoger hok nodig dan bijv. de slangen. Verder is er een ingang nodig en paden waarover je kunt lopen. De kinderen werken in groepjes, er wordt gebruik gemaakt van verschillende materialen.


Na de pauze worden de eerste hokken in de dierentuin geplaatst, de makers van de hokken mogen kort een uitleg geven over hun bouwwerk. Daarna wordt verder besproken wat er nog nodig is voor de dierentuin. Op de vraag van de leerkracht wat ze nu nog moeten doen, wordt geantwoord: "Rekenen, het is toch de grote rekendag". De leerkracht legt uit dat ze al heel veel gerekend hebben: "Ja, dit is ook rekenen".

Een jongen komt op het idee om een treintje door de dierentuin te laten rijden dat langs alle dieren komt. De ingang moet ook nog worden gemaakt, een bord bij de ingang met een plattegrond wordt ook nog als suggestie gedaan.

Ook de wegwijzers moeten worden gemaakt en geplaatst. De kinderen die hun hok nog niet helemaal af hebben, mogen nog even hieraan werken. De andere leerlingen gaan alvast de paden en de treinrails aanleggen, daarnaast maken ze de wegwijzers. Wederom wordt er in groepjes gewerkt. Na een half uurtje gaan ze weer in de kring zitten. In het midden staat een grote tafel die als dierentuin dient. Met een beetje passen en meten kunnen alle hokken er netjes op. Klassikaal wordt besproken of de hokken goed staan, hier en daar wordt nog een hek bijgeplaatst, want de dieren mogen natuurlijk niet ontsnappen. Ook over de plaats van de wegwijzers wordt druk gediscussieerd ("Moet ie toch niet iets schuiner, want als ik hier sta dan wijst ie niet precies naar het hok").

De kinderen en ook de leerkrachten zijn erg enthousiast over het product wat ze in een ochtend hebben weten te maken.

Middenbouw
Bij de middenbouw ben ik maar heel even geweest.

Een paar groepjes zijn bezig met het maken van een ontwerp voor een camping. De plattegronden voor de camping zien er mooi uit. Een ander groepje heeft een mooi huis ontworpen.

Bovenbouw

Voor de bovenbouw is door de leerkrachten een eigen pakket van opdrachten gemaakt. In circuitmodel gaan de leerlingen alle opdrachten af. Een van deze opdrachten is 'Schat begraven en zoeken". Groepje A gaat een schat begraven en groepje B moet de schat gaan zoeken. De kinderen van groepje A hebben een kaart van de school voor zich; met behulp van het kompas en de schaal van de kaart moet een route worden uitgestippeld. Het eindpunt van de route is de plek waar de schat wordt begraven. Er moeten duidelijke instructies worden geschreven voor de groep die de schat moet gaan vinden (bijvoorbeeld "loop 10 meter 45 NO"). Groepje B moet aan de hand van de loopinstructies de route op de kaart eerst tekenen en vervolgens naar buiten om de schat op te graven; een ander groepje is druk in de weer met bouwplaten, en weer andere vermaken zich met het computerspel Koers.