De Grote Rekendag

Cleophas-school Utrecht: een dagje naar de dierentuin
Verslag: Nina Boswinkel

Als ik om 9 uur de school binnenkom word ik vriendelijk en enthousiast opgevangen door de coördinator van de school. Na een kort gesprekje over het verloop van het rekenonderwijs op de school volgt een rondleiding langs de groepen. De hele school is vandaag met de activiteiten van de Grote Rekendag bezig. Door de vorm van het onderwijs (Jenaplan) valt dat ook vrij gemakkelijk in te passen.
De kinderen werken doorgaans in gemengde groepen (groep 1,2, groep 4,5 en groep 6,7,8; groep 3 krijgt klassikaal onderwijs).

Onderbouw: Dieren

We beginnen in groep 3, waar de dierentuin op het programma staat. De juf heeft van tevoren een begin gemaakt van de dierentuin: schoolborden als bodem en grote legoblokken als hekken.

Er volgt een gesprek over de dierentuin. Iedereen is er wel eens geweest. Het blijkt dat groep 1,2 ieder jaar op dierendag naar de dierentuin in Amersfoort gaat. In hoog tempo komen de namen van verschillende soorten dieren uit de dierentuin op het bord.
Natuurlijk moeten we ook wel eens naar de wc, dus daar wordt ook een plekje voor gereserveerd, evenals voor het restaurant en de kassa. En passant wordt het moeilijke woord loket ter sprake gebracht.

Een mooi voorbeeld van integratie van rekenen en taal. Een kind zegt dat je deze dieren niet in Nederland ziet, maar wel in Europa.

Uit de genoemde dieren wordt een selectie gemaakt voor de eigen dierentuin 'Het vogelnest'. In het vogelnest is plaats voor 8 dierengroepen, en daarnaast moet er een ingang zijn, een loket, toiletten en natuurlijk een restaurant, want iedereen wil graag een ijsje. De leerkracht deelt de klas in in groepjes van 3. Na de pauze worden de hokken voor de dieren gemaakt. Hoe dat gaat, daar ben ik niet bij, want we gaan naar de andere groepen kijken.

Wel zie ik hoe in groep 1,2 de dierentuin in elkaar wordt gezet. De school heeft drie groepen 1, 2. De klassen bruisen van de activiteit. Omdat de school bezig is met het project 'circus', waar ook dieren in voorkomen, hebben de leerkrachten de twee thema's geïntegreerd. Een grote circustent staat midden op het veld, met daarin dieren. Een groepje kinderen is bezig met het maken van wegwijzers. Een ander groepje is bezig met het maken van hokken voor de dieren. Het ziet er aanstekelijk uit. Ook de leerkrachten zijn in hun element: "de kinderen zijn heel enthousiast, jammer dat het al voorbij is".

Bovenbouw: De stranding van de Lutine

Als we groep 6,7,8 binnenkomen zijn de kinderen net bezig met het zoeken van coördinaten op de kaart. De schat is al gelokaliseerd door het trekken van lijnen op de kaart, en nu moeten de coördinaten daarvan worden ingevuld. De begrippen Noord en Oost worden moeiteloos gebruikt. Het aflezen van de coördinaten is voor sommige kinderen uit met name groep 6 nog geen gesneden koek, maar toch zijn ze enthousiast bezig. Zeker als een welwillende groep 8-er komt helpen.

In de klas staan 4 computers die op internet zijn aangesloten. Het is duidelijk dat de kinderen eraan gewend zijn om regelmatig op internet te surfen, want in een moordend tempo wordt de genoemde website opgezocht en worden de diverse 'schatten' in Nederland opgezocht.

Middenbouw: Eiland Wieringerzand