Programma Het programma wordt gevormd door drie hoofdlezingen en een groot aantal parallelle lezingen gegroepeerd binnen thema’s. Enkele werkgroepen zijn niet aan een thema gebonden, waaronder bijdragen van docenten (zie verderop onder Gratis naar de nwd). Naast de lezingen en werkgroepen is er nog veel meer te zien en te beleven, zoals de uitgebreide informatiemarkt en de funrun op zaterdagochtend. Kortom, de NWD staat in het teken van inspireren en transpireren. |
||
Plenaire lezingen
|
||
|
||
Parallelle lezingen |
||
wiskunde
en fysica Fysische problemen zijn altijd een belangrijke drijfveer geweest voor de ontwikkeling van nieuwe wiskundige theorieën. In de 17e eeuw moest Newton de differentiaal- en integraalrekening, die hij nodig had voor zijn natuurkundige hypothesen, zelf ontwikkelen. Een ommetje naar dit keerpunt in de geschiedenis van zowel de fysica als de wiskunde, is in dit thema zeker op zijn plaats. We laten ook een hedendaagse fysicus aan het woord over de problemen die hij ondervindt wanneer de benodigde wiskunde nog niet bestaat of nog niet zo bekend is. Veel theorieën in de wiskunde ontstaan echter ook los van enige bekommernis om hun toepassingen. Maar na verloop van tijd ontdekt men meer dan eens dat deze wiskundige begrippen verrassend geschikt zijn om in natuurkundige modellen te gebruiken. Verder willen we nagaan in hoeverre bepaalde centrale ideeën uit de wiskunde invloed uitoefenen op de keuzes die fysici maken bij het beschrijven van de natuur, bijvoorbeeld bij de hedendaagse concurrerende modellen in de elementaire-deeltjesfysica. |
||
getaltheorie
en cryptografie |
|
|
wiskunde,
verkeer en logistiek Hoe vol zullen de snelwegen volgend jaar zijn? En over vijf jaar? Als één knelpunt in het wegennet wordt opgelost, treedt er dan elders een ander op? Zullen files ooit verdwenen zijn? Hoe ontwerp je een treindienstregeling zodat het veilig blijft op het spoorwegennet, de treinen optimaal gebruikt worden en de reizigers minimale wachttijden hebben? Dit logistieke probleem lijkt op het vinden van een optimale indeling van kassa’s in winkels om de wachttijd en looptijd (met zware boodschappen) te minimaliseren. Een ander optimaliseringsprobleem heeft te maken met de energie die vliegtuigen gebruiken. Naast voortstuwing wordt er in een vliegtuig ook energie voor andere zaken gebruikt. Hoe optimaliseer je het gebruikt vermogen? Het zijn voorbeelden van het type dynamische vragen die in dit thema aan de orde komen: voorspellen, optimaliseren en modelleren in logistiek en verkeer. |
||
wiskunde van
de geschiedenis
|
||
|
wiskunde en rekenvaardigheden |
|
wiskunde
en neuroscience
Met de nieuwe inzichten en technieken is het mogelijk om hersenprocessen
te volgen die zich afspelen bij het produceren en begrijpen van taal en
wiskunde. Biologen, psychologen, didactici en neurowetenschappers werken
samen aan vragen als: Hoe beslissen neuronen wat belangrijk is en wat
niet? Hoe zorgen ze ervoor dat wij leren praten en redeneren? |
||
wiskunde
en toetsen Toetsen kunnen heel gevarieerd zijn. Toch staan de meeste wiskundetoetsen nog steeds op papier en maken leerlingen de vragen individueel. Wat is een goede toets? Wat zijn de criteria om de kwaliteit van een toets te beoordelen en welke alternatieven voor de papieren toets zijn voorhanden? De pisa-toets, eindexamens, toelatingsexamens en toetsen van docenten worden gebruikt om kwaliteitscriteria te formuleren en te toetsen. De computer speelt bij toetsen een steeds grotere rol: compex-wiskunde-examens worden binnenkort ingevoerd en toetsen via elo’s met leerlingregistratiesystemen worden ook steeds gangbaarder. Naast deze onderwerpen komen in dit thema ook dilemma’s als groep-individueel en subjectief-objectief aan de orde. Vraagt u zich wel eens af of het ‘toets-circus’ niet beter of anders kan? Dan biedt dit thema u de kans om daarover uw licht op te steken. |
||
denken door doen In dit thema werken de deelnemers zelf aan concrete voorbeelden waarbij al doende de noodzaak voor en de behoefte aan wiskunde ontstaat. De daarbij nodige wiskunde is niet nieuw, maar de methode van werken aan problemen die die wiskunde oproepen, is mogelijk voor velen wél nieuw. Bij één van de proeven die de deelnemers uitvoeren, ontstaan vliezen in geraamtes die men in een zeepoplossing dompelt. De fraaie vormen roepen de behoefte op om ze te verklaren. In Schotland doet men met leerlingen ‘investigations’ om de noodzaak en het plezier van het gebruik van wiskundig ge-reedschap op te roepen. In Hongarije gebeurt hetzelfde met wedstrijdjes waarbij degene die de getaltheoretische achtergrond door heeft, zal winnen. Uit beide landen hebben we voorbeelden. In enkele steden is al een wiskunde wandeling gemaakt: een wandeling langs gebouwen, borden en andere objecten, waar vaak leuk wiskundig onderzoek aan te doen is. Hoe maak je zo'n wandeling? De deelnemers kunnen dat in Noordwijkerhout ervaren. |
||
Gratis
naar de NWD? Wiskundedocenten met een goed verhaal kunnen dit op de Nationale
Wiskunde Dagen komen vertellen. Stuur vóór Een deskundige jury selecteert uit de inzendingen maximaal twee bijdragen. Er wordt gelet op aspecten als originaliteit, wiskundige inhoud en bruikbaarheid in de klas. De beloning is gratis deelname aan de Nationale Wiskunde Dagen. De ervaring heeft geleerd dat de geselecteerde werkgroepen altijd
zeer de moeite waard zijn.
|
Praktische
informatie Plaats: Kosten: Reiskosten zijn voor eigen rekening. . |
|
Inlichtingen: Nationale Wiskunde Dagen,
Ank van der Heiden. |
||
De NWD wordt georganiseerd door het Freudenthal Instituut, onder auspiciën van de Nederlandse Onderwijs Commissie voor Wiskunde van het Wiskundig Genootschap en de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren, en in samenwerking met het IVLOS van de Universiteit Utrecht. |
||