NATIONALE WISKUNDE DAGEN

NOORDWIJKERHOUT, 6 en 7 februari 2004

 

Programma
De rode draad in het programma wordt gevormd door drie hoofdlezingen en een groot aantal parallelle lezingen, gegroepeerd binnen acht thema’s. Enkele werkgroepen zijn niet aan een thema gebonden, waaronder bijdragen van docenten (zie verderop onder Gratis naar de nwd?). Naast de lezingen en werkgroepen is er op de Nationale Wiskunde Dagen nog veel meer te zien en te beleven, zoals de uitgebreide informatiemarkt en de funrun op zaterdagochtend om 7 uur.
   
Plenaire lezingen
Er staan dit jaar drie plenaire hoofdlezingen op het programma. De openingslezing wordt verzorgd door Kees van Overveld, werkzaam aan de TU Eindhoven en adviseur bij Philips Natlab, en zal gaan over recente ontwikkelingen in de beeldverwerking. Op de vrijdagavond verwelkomen we Colin Wright uit Engeland, die op zal treden met een vernieuwde versie van zijn jongleerverhaal van nwd 1998. In de slotlezing op zaterdag zal de Amerikaan Zalman Usiskin zich buigen over de vraag: Should All Students Study a Significant Amount of Algebra?
Naast de plenaire hoofdlezingen is er dit jaar ruimte in het programma gecreëerd voor een aantal sub-plenaire lezingen.
   

Parallelle lezingen
De parallelle lezingen zijn zoals gebruikelijk gekoppeld aan een aantal thema’s.

   
wiskunde om de wiskunde: getaltheorie
Heel simpel gezegd is getaltheorie de wiskunde van de gehele getallen:
1,2,3,4,5,... Ondanks deze eenvoud blijken er zich tussen deze getallen verrassende relaties af te spelen. Fascinerend aan de getaltheorie is dat er vragen over getallen zijn die weliswaar voor iedereen begrijpelijk, maar nog door niemand opgelost zijn.
Recentelijk is een aantal van die lastige problemen gekraakt. Zo werd vorig jaar de oplossing van het probleem van Catalan uit 1844 en van een polynomiale priemtest gevonden.
Door de opkomst van het digitale verkeer en de bijbehorende beveiligingsproblemen, heeft de getaltheorie sinds een jaar of twintig ook uiterst belangrijke toepassingen gekregen in de cryptografie.
Ondanks dit praktisch nut blijft voor velen de getaltheorie bestaan als een gebied waarin men vele uurtjes in verwondering kan vertoeven.

Bron: http://www.lactamme.polytechnique.fr/
   

wiskunde: denken door doen
In dit thema gaan de deelnemers aan het werk met concrete voorbeelden waarbij wiskunde spelenderwijs naar boven komt.
Zo brengt het inpakken van ruimtelijke objecten ons op verrassende wijze bij convexe omhulsels. Het inpakken van blokken in een kubus levert fraaie algebra en redeneringen op.
Een parabool ontstaat door rechte lijnen te tekenen of te vouwen, maar ook door een knikker over een hellend vlak te laten rollen. Veelhoeken vouwen nodigt uit tot redeneren. Kartonnetjes helpen bij kwadraat afsplitsen.
Uit Schotland laten we enkele investigations zien waaruit na wat gepruts met materialen leuke wiskundige problemen ontstaan die vragen om een oplossing. We doen wedstrijdjes uit Hongarije die, hoe kan het ook anders in een land dat wiskundig zo hoog aangeschreven staat, getaltheoretische achtergronden hebben. Iedereen heeft wel eens het spel Yahtzee gespeeld, maar wist u dat iemand het geheim ervan wiskundig heeft uitgezocht?
We laten het zien.
We denken dat het ‘handwerk’ op velerlei manieren ingezet kan worden in de klas.

 

optimale wiskunde
Goedkoper, beter, kleiner, sneller, zuiniger! Mens en maatschappij streven naar superlatieven en de wiskunde helpt daarbij. Wiskunde ondersteunt het kwantificeren van eigenschappen en biedt metho-den om tussen zeer veel alternatieven een betere of de beste te vinden. Wiskundige technieken om te optimaliseren zijn nog steeds in ontwikkeling en dat is nodig, want de problemen uit de praktijk worden steeds groter, complexer en soms onoplosbaar.
In het thema ‘optimale wiskunde’ belichten we een aantal aspecten van wiskundige optimalisering. Naast verschillende technieken komen er belangrijke toepassingen aan de orde; soms uit een onverwachte hoek, zoals de sport. Optimalisering kan ook helpen bij het oplossen van meetkundige problemen, zoals: Kun je zeven potloden zodanig vasthouden dat elk tweetal elkaar raakt?

   

wiskunde en rekenwerk: het jaarthema van Pythagoras
De wijze waarom rekenwerk wordt uitgevoerd is de afgelopen vijftig jaar enorm veranderd. Werden vijftig jaar geleden tabellen nog met de hand en eenvoudige rekenmachines berekend, nu zijn we bijna zover dat het nalopen van bewijzen wordt uitbesteed aan de computer. Een ander onderwerp dat aandacht krijgt binnen dit thema is breukrekenen in het basisonderwijs. Hoe leren kinderen dat tegenwoordig en wat is er zo moeilijk aan? Ook het hoofdrekenen wordt onder de loupe genomen, maar dan vanuit het perspectief van de vedische wiskunde.
Dit thema sluit aan bij het jaarthema van de jaargang 2003-2004 van het wiskundetijdschrift Pythagoras.

 
   
   

wiskunde en kunst
Voor sommige wiskundigen is goede wiskunde geen wetenschap maar kunst. Niets is mooier dan een elegante redenering waaruit een prachtige stelling volgt. Cardano noemde in 1545 zijn innovatieve algebra Ars Magna ofwel de grote kunst en Stevin had het over wiskonst.
Voor sommige kunstenaars is wiskunde een inspiratiebron, iets waar je een kunstwerk over maakt. Dan zijn er die de wiskunde zien als een hulpmiddel om kunst te maken. Ze componeren er hun werken mee (muziek of niet). En iedereen mag natuurlijk wiskunde gebruiken om kunst te analyseren.
De verhouding tussen wiskunde en kunst is spannend en soms gespannen (want niet alle schilders laten zich de regels van het lineair perspectief voorschrijven).

   

wiskunde en risico's
Hoe groot is het risico dat je loopt in Wilnis om nog een keer geconfronteerd te worden met een dijkdoorbraak zoals op de foto te zien is? Hoe groot is het risico dat je loopt als je een griepprik hebt gehaald toch ziek te worden omdat het virus gemuteerd is? Welk risico loopt een levensverzekeraar om failliet te gaan? Drie thema’s waarin risico een rol speelt, die belicht gaan worden door een probabilistisch bouwkundige, een viroloog en een verzekeringswiskundige.
Om uitspraken over dit soort risico’s te doen moet je gegevens verzamelen en verwerken. Op landelijk niveau wordt dat gedaan door het Centraal Bureau voor Statistiek. Een medewerker van het CBS sluit de rij. Hoe groot acht u het risico dat zijn betoog over statistiek gaat?

 
   

wiskunde en didactiek
Wat is belangrijker voor een goede wiskundedocent: wiskundekennis of kennis van de didactiek van de wiskunde? De meningen zijn verdeeld in docentenland en de discussie hierover zie je regelmatig in kranten terug. Zouden docenten op het vwo eigenlijk hun doctoraal (master of science) wiskunde moeten hebben en leren ze de didactiek wel al doende? In dit thema is de didactiek juist wel van belang. Hoe maak je leerlingen enthousiast voor je prachtige vak en wat zijn manieren om ze goed wiskunde te leren? Elke wiskundedocent is al expert op zijn vakgebied. Door te luisteren naar good practices en te discussiëren over didactische oplossingen uit de ons omringende landen wordt onze expertise nog uitgebreider.
In dit thema kunt u met collega’s uit binnen- en buitenland praten/luisteren/discussiëren over het hoe en waarom van wiskundeonderwijs.

   

wiskunde voor bavo en vmbo
Dit thema had de afgelopen jaren bijzonder veel belangstelling. Het aanbod op de komende nwd zal daarom uitgebreider zijn: meer werkgroepen met meer onderwerpen. Inmiddels bekende onderwerpen zijn: gecijferdheid, actief en zelfstandig leren, praktische opdrachten in een lwt klas. Een nieuw onderwerp is de aansluitingsproblematiek, met een werkgroep speciaal voor brugklasdocenten over de aansluiting bo-vo, en een werkgroep die zich bezig houdt met de vraag ‘Welke wiskundige vaardigheden vragen bedrijven van de vmbo leerling?’
Een heel bijzondere werkgroep belooft de ‘Werkplekkenstruktuur in de praktijk’ te worden, waarbij u ook echt een kijkje gaat nemen in die praktijk. Tenslotte staan we stil bij tien jaar basisvorming.


   

Gratis naar de NWD?
U kunt ook zelf een voorstel voor een werkgroep indienen. Heeft u goede ervaringen met een bijzondere lessenserie? Of heeft u met uw leerlingen gewerkt aan een wiskundig onderwerp dat niet tot het standaardcurriculum behoort? Of heeft u een onderzoekje gedaan waar u uw collega's graag over wilt informeren? Of ...?

Wiskundedocenten met een goed verhaal kunnen dit op de Nationale Wiskunde Dagen komen vertellen. Stuur vóór 1 november 2003 een opzet voor uw werkgroep in en voeg de materialen toe die u in de werkgroep wilt gaan gebruiken.

Een deskundige jury selecteert uit de inzendingen maximaal twee bijdragen. Er wordt gelet op aspecten als originaliteit, wiskundige inhoud en bruikbaarheid in de klas. De beloning is gratis deelname aan de Nationale Wiskunde Dagen.

De ervaring van vorige jaren heeft geleerd dat de geselecteerde werkgroepen altijd zeer de moeite waard zijn. Winnende presentaties van vorige jaren hadden als onderwerp:

  • De gulden snede in de klas
  • Praktische opdrachten
  • De zelfverantwoordelijke i-leerling
  • Projectieve meetkunde
  • Gegoochel met getallen
  • Het GPS systeem
  • Werken met echte data
  • Magische getallen
  • Pentomino’s Kansexperimenten met de TI-83 plus
  • Interactieve lesbrieven voor wiskunde.
 
   

Praktische informatie
Datum en tijd:
aanvang vrijdag 6 februari om 11.00 uur
sluiting zaterdag 7 februari om 14.00 uur.

Plaats: Congrescentrum NH Leeuwenhorst, Noordwijkerhout.

Kosten: € 340 all-in bij overnachting op een éénpersoonskamer.
€ 310 all-in bij overnachting op een tweepersoonskamer. In dit geval met twee personen op één formulier aanmelden.
€ 280 bij deelname zonder overnachting.

Reiskosten zijn voor eigen rekening. Deelname is alleen mogelijk indien de gehele conferentie wordt bijgewoond. Deelname aan de Nationale Wiskunde Dagen kan door de school betaald worden uit nascholings- en professionaliseringsgelden. Op verzoek ontvangen deelnemers een certificaat.

 
 
Inlichtingen: Nationale Wiskunde Dagen, Ank van der Heiden of Anneleen Post.
Freudenthal Instituut, Postbus 9432, 3506 GK Utrecht
tel. 030 - 263 55 55, fax 030 - 266 04 30
nwd@fi.uu.nl
   
De NWD wordt georganiseerd door het Freudenthal Instituut, onder auspiciën van de Nederlandse Onderwijs Commissie voor Wiskunde van het Wiskundig Genootschap en de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren, en in samenwerking met het IVLOS van de Universiteit Utrecht.