Nationale Wiskunde Dagen

1 en 2 februari 2002


Voorwoord en welkom

Bij zijn intrederede zei Anne van Streun – didacticus uit het Hoge Noorden – het. De volgende morgen beschreef de redactie van de Volkskrant het op haar wijze. Maar ook de bewindslieden weten het. En u als geen ander. Het Nederlandse onderwijs zit in een diepe crisis, en het wiskundeonderwijs in het bijzonder. De basisvorming is precies mislukt zoals door velen werd voorspeld: veel te breed, leerlingen als eenheidsworst ziend onder het politieke mom van gelijke kansen, veel te oppervlakkig, keuzes uit de weg gaand. En alle adviezen toen wezen in de juiste richting: een pre-advies van de wrr waarin differentiatie op drie niveaus werd geadviseerd, verschillende adviezen over passende toetsing, minder vakken, het beroepsvoorbereidend karakter zou veel nadruk moeten krijgen. Nu vele leerlingen ten onder zijn gegaan in de basisvorming (wat nog wél gelukt is, is te danken aan de docenten en scholen), keert de wal het schip.

Afijn, Adelmund heeft de realiteit gezien en heeft het hart in ieder geval op de goede plaats. De nieuwe plannen zijn weliswaar niet sensationeel, maar geven leerlingen meer kans om te doen met hun talenten wat passend is. Als we nu ook nog eens een enorme inspanning – liefst coherent en consistent – voor het vmbo zouden zien, is er misschien nog hoop voor het Nederlandse onderwijs.

Dat wiskunde nu weer een plaats bij de kernvakken is toegedacht, is prettig. De afkalving was al veel te ver gegaan. Zo is Nederland het enige oecd land waar het niet verplicht is tot je zestiende wiskunde te doen. Maar binnen de beklemmende randvoorwaarden van de visies van het ministerie het afgelopen decennium, blijkt eens te meer welk een fantastisch lerarenkorps we hebben.
Bij een OECD studie uit 2000 die in december 2001 werd gepubliceerd, blijkt dat Nederland het hoogste scoort van alle deelnemende landen – voor het eerst in de geschiedenis hoger dan Japan en Korea. De studie ging over de functionele kennis van wiskunde voor vijftienjarigen. Er werd meer aandacht aan procesvaardigheden besteed dan bijvoorbeeld bij het TIMMS onderzoek van enige jaren geleden.
Helaas had u het zo druk met het geven van goed onderwijs dat veel scholen weigerden mee te doen aan weer een studie, zodat Nederland werd gediskwalificeerd. Puur politiek want denk maar niet dat dit was gebeurd als de VS te weinig scholen had gehad. Hoe dan ook, in 2003 maar meedoen als het kan – dan wordt deze studie weer gedaan.

Het wordt tijd dat wiskundig Nederland de handen ineenslaat en dat men samen op de bres gaat staan voor goed onderwijs. Goed betekent dus passend bij de leerling: voor velen een betere versie van wat we nu hebben, voor anderen meer uitdaging, voor weer anderen meer praktijkgericht. Voor docenten meer plezier door minder uren en ruimte voor professionalisering.
Dan kunnen we gepast reageren als eenheid bij het revitaliseren van het wiskundeonderwijs in de basisvorming en in het studiehuis. Want dat laatste gaat natuurlijk ook op de helling. Zie van Streun en de Volkskrant. En vele anderen.

De NWD biedt u de gelegenheid om met velen van gedachten te wisselen. Met collega’s, maar zeker ook met wiskundigen en didactici. Maak van uw hart geen moordkuil. Maak één front. Het is tenslotte geen geheim dat Netelenbos minister van Onderwijs wil worden. Be prepared. Dan komt u zaterdagmiddag nog meer geďnspireerd weer thuis.

Jan de Lange
voorzitter programmacommissie


Op 1 en 2 februari zijn voor de achtste keer de Nationale Wiskunde Dagen gehouden in Congrescentrum de Leeuwenhorst te Noordwijkerhout.

De thema's voor deze nwd waren:

Op veler verzoek is dit jaar extra aandacht besteed aan workshops die met name voor vmbo-docenten interessant zijn.
Overweegt u ook eens zélf een workshop aan te bieden voor de NWD? Een deskundige jury maakt een keuze uit hetgeen aangeboden wordt. De beloning is gratis deelname aan de NWD. In het verleden waren deze docentenworkshops altijd zeer geslaagd.


Organisatie Nationale Wiskunde Dagen

De NWD 2002 werd georganiseerd door het Freudenthal Instituut onder auspiciën van de Nederlandse Onderwijs Commissie voor Wiskunde van het Wiskundig Genootschap en de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren in samenwerking met het IVLOS van de Universiteit Utrecht.

Programmacommissie
Uitvoerend comité

J.M. Aarts

H.G.B. Broekman

H. Broer

S.J. Doorman

S. Garst

F. den Hollander

J.Hop

Mw. M. Kool

J. de Lange

J. van Lint

J.A. van Maanen

S.W. Rienstra

M. Roelens

W.H.A. Schilders

D. Siersma

K. Tuininga

Mw. L. Wesker
 

Mieke Abels

Michiel Doorman 

Sylvia Eerhart

Els Feijs

Tom Goris

Ank van der Heiden

Henk van der Kooij

Jan de Lange

Heleen Verhage

 

 

Nationale Wiskunde Dagen

p/a Freudenthal Instituut
Aïdadreef 12
3561 GE Utrecht
tel. 030 - 263 55 54, fax 030 - 266 04 30,

e-mail nwd@fi.uu.nl


Copyright © 2002, Freudenthal instituut. All rights reserved.