Op de Nationale Wiskunde Dagen komen in plenaire lezingen en werkgroepen nieuwe en historische ontwikkelingen binnen de wiskunde aan de orde. De sprekers zijn wiskundigen die over hun vak praten, maar ook niet-wiskundigen die laten zien hoe wiskunde bij de uitoefening van hun beroep wordt toegepast. |
Plenaire lezingen
De openingslezing wordt verzorgd
door Ronald Does van de Universiteit van Amsterdam. Hij zal een
statistisch getint verhaal houden over een kwantitatief
kwaliteitsprogramma dat wordt ingevoerd bij een aantal grote
bedrijven. |
Parallelle lezingen
De parallelle lezingen zijn gegroepeerd binnen de volgende thema's:wiskunde en beeldanalyse
De mens is een visueel ingesteld wezen en neemt gemakkelijk informatie op in de vorm van beelden. Denk maar aan het spreekwoord: `Een plaatje zegt meer dan duizend woorden.'Veel informatie wordt daarom verzameld en gepresenteerd in ruimtelijke vorm, zoals wegenkaarten, satellietfoto's of echoscans. Beeldanalyse houdt zich bezig met het interpreteren van ruimtelijke data, met name met die aspecten ervan waar de menselijke retina tekortschiet, zoals het ontdekken van structuren in grote hoeveelheden data.Er zijn legio toepassingen, bijvoorbeeld het maken van een weerkaart aan de hand van satellietfoto's, de vroegtijdigeontdekking van borstkanker door middel van mammografieën, of het machinaal lezen van postcodes op brieven. Gezien deze grote verscheidenheid is de beeldanalyse een interdisciplinair gebied, met bijdragen van wiskundigen, informatici, aardwetenschappers, biologen, enzovoort. |
wiskunde, verkeer en waterstaat
Nederland transportland, maar
niet zonder problemen. In toenemende mate wordt Nederland
geconfronteerd met problemen van infrastructurele aard. Files op de
wegen blijven maar toenemen, treinen rijden niet op tijd,
vliegtuigen maken te veel lawaai en het aantal reizigerskilometers
neemt alsmaar toe. |
wiskunde, uitdaging en stimulans
Voor leerlingen is wiskunde
precies datgene wat zij onder die noemer op school gepresenteerd
krijgen. Maar het vak wiskunde kan veel meer uitdaging en stimulans
bieden dan de schoolwiskunde alleen. Dat kan via de landelijke
wedstrijden: Kangoeroe, Wiskunde Olympiade, Wiskunde A-lympiade.
Maar ook het tijdschrift Pythagoras en de kampen en doe-boekjes van
de Stichting Vierkant bieden in deze zin mogelijkheden binnen de
wiskunde. Tevens wordt op locaal niveau op allerlei manieren
geprobeerd om de wiskunde aantrekkelijk maken: docenten die
wiskundeclubs leiden, docenten die puzzelen en goochelen;
universiteiten met `masterclasses' en toernooien. |
wiskunde en aardwetenschappen
Binnen dit thema zullen naast wiskundige aspecten van aardwetenschappen ook enkele persoonlijke kenmerken aan de orde komen. Wat zijn eigenlijk de eigenschappen van een wiskundige die bijdragen aan een carrière op dit terrein? In ieder geval zullen verrassende zaken aan het licht
komen met behulp van onderaardse detectiemethoden. | |
. |
|
wiskunde en kunst
De wiskunde biedt de architectuur een breed arsenaal aan gereedschappen om te tekenen en te construeren. Zij is echter ook een bron van ideeën waar de architectuur uit put. Onderwerpen die dit illustreren zijn: Eén lezing zal gaan over de zin en onzin van de gulden snede als esthetisch ideaal. |
Le Corbusier, Notre Dame du Haut, Ronchamp
|
wiskunde en verwantschappen
en verder ...
zijn er lezingen die niet
binnen één van deze thema's vallen, maar toch zeker de moeite
waard zullen zijn. |
|
Mieke Abels |
Dédé de Haan |
Arthur Bakker |
Ellen Hanepen |
Michiel Doorman |
Ank v.d. Heiden |
Sylvia Eerhart |
Jan de Lange |
Els Feijs |
Heleen Verhage |
H.G.B. Broekman |
J.Hop |
H. Broer |
Mw. M. Kool |
S.J. Doorman |
Mw. J. Kuijper |
Mw. G. Doren |
J. de Lange |
H.J.A. Duparc |
J. van Lint |
S. Garst |
J.A. van Maanen |
Æ. Hoekstra |
J. Molenaar |
Mw. J. van den Hof |
W.H.A. Schilders |
F. den Hollander |
D. Siersma |