2e Aankondiging van de Nationale Wiskunde Dagen 2000

Programma van de NWD 2000

Op de Nationale Wiskunde Dagen komen in plenaire lezingen en werkgroepen nieuwe en historische ontwikkelingen binnen de wiskunde aan de orde. De sprekers zijn wiskundigen die over hun vak praten, maar ook niet-wiskundigen die laten zien hoe wiskunde bij de uitoefening van hun beroep wordt toegepast.  

Plenaire lezingen

De openingslezing wordt verzorgd door Ronald Does van de Universiteit van Amsterdam. Hij zal een statistisch getint verhaal houden over een kwantitatief kwaliteitsprogramma dat wordt ingevoerd bij een aantal grote bedrijven.
De bijdrage van Inge Verbruggen uit België zal gaan over vernieuwingen in het Vlaamse wiskundeonderwijs. Ze zal in het bijzonder ingaan op haar eigen ervaringen met bij leerlingen van rond de 15 jaar.
Peter Ransom is als docent verbonden aan de Mountbatten School in Romsey, Engeland en voor de deelnemers van vorig jaar geen onbekende. Hij zal op interactieve en praktische wijze spreken over het onderwijzen van meetkunde met behulp van oude instrumenten, aan leerlingen van alle leeftijden.
Claudi Alsina, eveneens geen onbekende van de NWD en afkomstig van de Universidad Politècnica de Catalunya in Spanje, gaf ons een korte, maar krachtige titel op van zijn voordracht: The Mathematical Muses.

Parallelle lezingen

De parallelle lezingen zijn gegroepeerd binnen de volgende thema's:

wiskunde en beeldanalyse
wiskunde, verkeer en waterstaat
wiskunde, uitdaging en stimulans
wiskunde en aardwetenschappen 
wiskunde en kunst 
wiskunde en verwantschappen
en verder ... (inclusief inschrijvingsformulier)

 

wiskunde en beeldanalyse

De mens is een visueel ingesteld wezen en neemt gemakkelijk informatie op in de vorm van beelden. Denk maar aan het spreekwoord: `Een plaatje zegt meer dan duizend woorden.'Veel informatie wordt daarom verzameld en gepresenteerd in ruimtelijke vorm, zoals wegenkaarten, satellietfoto's of echoscans. Beeldanalyse houdt zich bezig met het interpreteren van ruimtelijke data, met name met die aspecten ervan waar de menselijke retina tekortschiet, zoals het ontdekken van structuren in grote hoeveelheden data.Er zijn legio toepassingen, bijvoorbeeld het maken van een weerkaart aan de hand van satellietfoto's, de vroegtijdigeontdekking van borstkanker door middel van mammografieën, of het machinaal lezen van postcodes op brieven. Gezien deze grote verscheidenheid is de beeldanalyse een interdisciplinair gebied, met bijdragen van wiskundigen, informatici, aardwetenschappers, biologen, enzovoort.

terug

wiskunde, verkeer en waterstaat

Nederland transportland, maar niet zonder problemen. In toenemende mate wordt Nederland geconfronteerd met problemen van infrastructurele aard. Files op de wegen blijven maar toenemen, treinen rijden niet op tijd, vliegtuigen maken te veel lawaai en het aantal reizigerskilometers neemt alsmaar toe.
Toeritdosering, snelheidssignalering en route-informatiepanelen zijn voorbeelden van systemen waarmee de overheid hoopt de problemen op de weg te verminderen.
Bij de spoorwegen zoekt men, naast uitbreiding van capaciteit, naar methoden om de dienstregeling zo handig mogelijk in elkaar te zetten.
Bij het luchtvaartverkeer valt veel winst te boeken als de geluidsoverlast teruggedrongen kan worden.
Bij de toepassingen die binnen dit thema behandeld worden, zal ruim aandacht zijn voor wiskundige modelvorming en simulatietechnieken.

terug

wiskunde, uitdaging en stimulans

Voor leerlingen is wiskunde precies datgene wat zij onder die noemer op school gepresenteerd krijgen. Maar het vak wiskunde kan veel meer uitdaging en stimulans bieden dan de schoolwiskunde alleen. Dat kan via de landelijke wedstrijden: Kangoeroe, Wiskunde Olympiade, Wiskunde A-lympiade. Maar ook het tijdschrift Pythagoras en de kampen en doe-boekjes van de Stichting Vierkant bieden in deze zin mogelijkheden binnen de wiskunde. Tevens wordt op locaal niveau op allerlei manieren geprobeerd om de wiskunde aantrekkelijk maken: docenten die wiskundeclubs leiden, docenten die puzzelen en goochelen; universiteiten met `masterclasses' en toernooien.
Naast de presentatie van de vele mogelijkheden binnen de wiskunde op school, zal de deelnemers zelf ook zoveel mogelijk uitdaging en stimulans geboden worden.

terug

wiskunde en aardwetenschappen

Binnen dit thema zullen naast wiskundige aspecten van aardwetenschappen ook enkele persoonlijke kenmerken aan de orde komen. Wat zijn eigenlijk de eigenschappen van een wiskundige die bijdragen aan een carrière op dit terrein?

In ieder geval zullen verrassende zaken aan het licht komen met behulp van onderaardse detectiemethoden.
U kunt alvast oefenen met aardbevingen op internet: http://vquake.calstatela.edu/ . Leerlingen kunnen daar met drie seismogrammen het epicentrum van een aardbeving bepalen.

.

 

terug

wiskunde en kunst

De wiskunde biedt de architectuur een breed arsenaal aan gereedschappen om te tekenen en te construeren. Zij is echter ook een bron van ideeën waar de architectuur uit put. Onderwerpen die dit illustreren zijn:

  • forten en kogelbanen

  • de kettinglijn bij Gaudi

  • gebogen oppervlakken bij Le Corbusier.

Eén lezing zal gaan over de zin en onzin van de gulden snede als esthetisch ideaal.

Le Corbusier, Notre Dame du Haut, Ronchamp

 

terug

 

wiskunde en verwantschappen

Grafen en matrices zijn bekende wiskundige instrumenten om afstanden en verwantschappen mee te analyseren. Interessante toepassingen hiervan zijn bijvoorbeeld te vinden in de sociale wetenschappen, de medische wetenschappen en geschiedenis.
Enkele voorbeelden die in het kader van dit thema aan de orde kunnen komen zijn:

  • Als eerstejaars sociologiestudent kom je nieuw in de stad; hoe ontwikkelen vrienschapsnetwerken bij studenten zich in de loop van dat eerste studiejaar?

  • Hoe ziet een netwerk van drugsverslaafden eruit; wie heeft met wie contact en met welk doel? Wat kan de hulpverlening doen met kennis over contacten tussen gebruikers?

Een meer geografisch/historisch getint onderwerp gaat over de vraag welke regionale verschillen men aan het eind van de vorige eeuw in de verschillende streken van Nederland aantrof.
Deze verschillen worden in beeld gebracht met een afstandsmatrix, die vervolgens met behulp van clusteranalyse (een statistische techniek) geanalyseerd kan worden.

terug

en verder ...

zijn er lezingen die niet binnen één van deze thema's vallen, maar toch zeker de moeite waard zullen zijn.
Naast de lezingen en werkgroepen is er op de NWD nog veel meer te zien en te beleven, zoals de bekende informatiemarkt. Voor de liefhebbers is er zaterdagochtend vroeg (in de duisternis) weer de funrun, die trouwens ook gewandeld of geskeelerd kan worden.

Praktische informatie

  • Datum en tijd: aanvang vrijdag 4 februari om 11.00 uur, sluiting 5 februari om 14.00 uur.

  • Plaats: Leeuwenhorst Congrescentrum, Noordwijkerhout.

  • Kosten: f 565,-- all in.

  • Reiskosten zijn voor eigen rekening.

  • Deelname is alleen mogelijk indien de gehele conferentie wordt bijgewoond.

  • Deelname aan de NWD kan door de school betaald worden uit nascholings- en professionaliseringsgelden. De deelnemers kunnen een certificaat ontvangen.

  • Na inschrijving ontvangt u een acceptgirokaart.

  • De NWD 2000 wordt georganiseerd door het Freudenthal Instituut onder auspiciën van de Nederlandse Onderwijs Commissie voor Wiskunde van het Wiskundig Genootschap en de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en in samenwerking met het IVLOS van de Universiteit Utrecht.

Uitvoerend comité

Mieke Abels

Dédé de Haan

Arthur Bakker

Ellen Hanepen

Michiel Doorman  

Ank v.d. Heiden

Sylvia Eerhart

Jan de Lange

Els Feijs

Heleen Verhage

Programmacommissie

H.G.B. Broekman

J.Hop

H. Broer

Mw. M. Kool

S.J. Doorman

Mw. J. Kuijper

Mw. G. Doren

J. de Lange

H.J.A. Duparc

J. van Lint

S. Garst

J.A. van Maanen

Æ. Hoekstra

J. Molenaar

Mw. J. van den Hof

W.H.A. Schilders

F. den Hollander

D. Siersma

terug