kop
| Home | Inschrijven (gratis) |

Proeverij 24 mei 2019

  • Locatie - Uithof Utrecht
  • Tijd 13:30 - 16:30 u
  • Doelgroepen:
    Contactpersonen wiskunde/rekenen mbo (ROC/AOC)
    Rekencoördinatoren vmbo

De kern van deze middag zijn mini-masterclasses van 40 minuten over een thematisch onderwerp. U kunt er twee bezoeken

Programma
13:30-14:00 Ontvangst met koffie/thee
14:00-14:15 Welkomstwoord
14:20-15:05 Ronde 1 (drie mini-masterclasses)
15:05-15:30 Pauze
15:30-16:10 Ronde 2 (drie mini-masterclasses)
16:10 Borrel

Masterclasses

Mini-masterclass 1
Koppelen aan vak / beroep / burgerschap

Voor het MBO is het belangrijk logische verbindingen te maken tussen praktijkvakken (en burgerschap) en reken-wiskundige vaardigheden.

In feite werd al eerder in het mbo (Raamwerk rekenen/wiskunde mbo, 2007) gezocht naar deze afstemming en hoe je dat kunt vormgeven. In deze masterclass een update van deze zoektocht in het kader van de nieuwe voornemens voor rekenen/wiskunde in het mbo.


Voorbeeld - Lessen 'Styling/visagiste' ondersteund met basale kennis over driehoeken

workshopleiders
Monica Wijers en Fokke Munk




 

Mini-masterclass 2
Formatief beoordelen

In het (nro)project Grip op leerpotentieel wordt materiaal ontwikkeld voor het formatief evalueren van studenten uit niveau 2, en wordt op enkele ROC's onderzoek gedaan naar deze aanpak (onderzoek richting docent en richting student).

In deze workshop toelichting bij deze voorbeelden, informatie over het achterliggende onderzoek en discussie met elkaar over effectief inzetten van formatief evalueren.





Voorbeeld - Activiteit voor formatief evalueren : Kies steeds van twee opgaven de opgave die jij het makkelijkst vindt.

workshopleiders
Annemarie Groot en Vincent Jonker





 

Mini-masterclass 3
Internationaal perspectief

Nu het mbo weer zelf een eigen koers kan gaan varen bij het invullen van rekenen is het goed kennis te nemen van wat er internationaal zoal speelt op dit gebied.
Zo wordt er in Europees verband gewerkt aan een gemeenschappelijk gecijferdheidsraamwerk. Dat kan mogelijk dienen als inspiratie of misschien zelfs wel als leidraad voor een eigentijdse invulling van het rekenen voor het beroepsonderwijs. Denk en discussieer van harte mee over wat er tegenwoordig nodig is om gecijferde burgers en beroepsbeoefenaren af te leveren als mbo.

Meer informatie over het project Common European Numeracy Framework


workshopleider
Kees Hoogland