kop
| Home |

Opleiding rekenen voor docenten met een ambitie

Enkele onderzoeken en gerelateerde portfolios
Aan de deelnemers van de opleiding wordt gevraagd om in kleine groepjes een onderzoek op te zetten en uit te voeren in de eigen (les)praktijk. In de afrondende zevende bijeenkomst van het eerste jaar presenteert elke groep de opzet en resultaten van het onderzoek. Het streven is daarnaast om elk onderzoek in de vorm van een artikel (digitaal) te publiceren in een van de (Nederlandstalige) vaktijdschriften (denk bijvoorbeeld aan Volgens Bartjens). Op deze wijze wordt ‘good practice’ beschikbaar gemaakt voor de praktijk. Hieronder een overzicht (sinds 2013) van 73 voorbeelden van praktijkonderzoek die uitgevoerd zijn in het kader van de opleiding rekenen mbo. Van enkele onderzoeken is ook de achtergrondinformatie beschikbaar. Voor een algemeen artikel zie: Jonker, V., Wijers, M., Stelwagen, R., & Munk, F. (2014). Een opgeleide rekendocent; Praktijkonderzoek rekenen in het mbo. Volgens Bartjens, 33(5).
Praktijkonderzoeken rekenen mbo
sorteer op:
Auteur
Groep
Titel
selecteer:
Alles
Met bronnen
2016Akkerman, S., Lagrand, J.


Groep 18, Nova College 3
Online of boek
  • Online of boek: wat werkt beter? wat vinden deelnemers prettiger/motiverender? Hoe stuur je online werken aan en hoe bied je de studenten hulp?
  • Onderzoeksverslag
2014Beitler, F., Waart, C. de, With, M. de

ROC Midden Nederland
Groep 4, ROC MN
Differentieren met activerende werkvormen
  • Op welke manieren kun je differentiëren binnen het MBO bij Zorg en Welzijn en welke (activerende) werkvormen zijn daarbij goed in te zetten?
  • Onderzoeksverslag
2016Brattinga, D., Peeters - de Vries, M., Sluijs, M. van der, Stitou, H.


Groep 18, Nova College 3
Het stellen van vragen
  • Hoe kun je de hulpvraag van deelnemers helder krijgen door open rekenvragen te stellen? Welke vragen werken? hoe voer je zo'n rekendiagnosegesprek?¶
  • Onderzoeksverslag
2015Bruin, L. de, Castenmiller, M.

ROC ID College
Groep 5, ID College 1
Rol van de context
  • Wat zijn de oorzaken waarom studenten slecht scoren bij contextsommen en helpt oefenen met bijvoorbeeld Nieuwsrekenen de studenten om tot een hogere score te komen?
  • Onderzoeksverslag
2014Dirne-Tournoij, R., Wal, F. van der, Vogels, I.

summa college Eindhoven
Groep 3, Summa College 1
Centrale begrippen voor rekenen
  • Welke begrippen zijn van belang voor het juist interpreteren van rekenvraagstukken in het algemeen en voor bepaalde vakgebieden in het bijzonder, en welke hulpmiddelen kunnen we inzetten om de begripskennis te verbeteren?
  • Onderzoeksverslag
  • Portfolio
2013Galesloot, H., Dijk, I. van

ROC Midden Nederland
Groep 1, Landelijke groep 1
Zomercursus rekenen
2013Hoogenboezem, M., Hoek, H. van der

ROC Midden Nederland
Groep 1, Landelijke groep 1
Authentiek toetsen
2016Kalverda, L., Woensel, C. van


Groep 18, Nova College 3
Concreet werken met getallen en maten
  • hoe maak je getallen en maten concreter en betekenisvoller voor studenten?¶
  • Onderzoeksverslag
2014Maden, O., Kaarsbaan, B.

ROC Horizon College
Groep 2, Landelijke groep 2
De rol van ICT
  • Wat zijn de voordelen en nadelen tussen traditioneel lesgeven en lessen op de computer voor docenten en deelnemers?
  • Onderzoeksverslag
  • Portfolio
2015Niesing, B., Koning, L., Reabel, C.

Nova College
Groep 6, Nova College 1
Actievere houding
  • Leidt het gebruik van concreet materiaal en andere werkvormen dan het werkboek en het bijbehorende computerprogramma tot een actievere houding bij de studenten?
  • Onderzoeksverslag
2013Spoel, C. van der, Slamet, S., Akbaydogan, M.

Albeda College
Groep 1, Landelijke groep 1
Taalvaardigheid wel of niet bepalend voor rekenniveau
  • Is taalvaardigheid van de deelnemers van invloed op de de resultaten van de rekentoets? Kunnen docenten dit bijsturen door specifiek op kaal rekenen of lezen te oefenen?
  • Onderzoeksverslag
  • Portfolio