Nagestreefde doelen
- Onderzoekende houding
- Toepassen van wetenschap in echte situaties
- Bijdragen aan levenlang leren en actief burgerschap
- Zicht op wiskunde en natuurwetenschappen
- Zicht op het gebruik van wiskunde en natuur-wetenschappen in werksituaties
Wat leerlingen doen
- Vragen stellen
- Problemen oplossen
- Situaties en fenomenen verklaren
- Reflecteren op het proces en de oplossing
- De vraag ‘waarom heb ik dit nodig?’ beantwoorden
- Zicht krijgen op werksituaties
Docentvaardigheden
- Geeft ruimte voor eigen oplossingen van leerlingen
- Sluit aan bij belevingswereld leerlingen
- Verwijst naar werksituaties en -handelingen
Klasklimaat
- Gezamenlijk gevoel voor nut/zin
- Fouten maken mag
- Dialoog
- Gezamenlijk produceren
- Samenwerken in een groep
Onderzoekend leren
- De context is betekenisvol
- De situatie zet aan tot meerdere oplossingsstrategieën
- Leerlingen werken planmatig
- Samenwerking en communicatie zijn essentieel
Beroepscontext
- De context is gerelateerd aan een beroep
- De rol van de leerling is een professionele rol
- De handelingen zijn gerelateerd aan beroepshandelingen
- Er wordt toegewerkt naar een product/prototype